Annonsørinnhold
Alt du trenger aa vite om smittevern paa reisen
Brand stories

Alt du trenger å vite om smittevern på reisen

Det kan føles overveldende å vite hvilke forhåndsregler som gjelder hvor, når du er på reise. Her har vi laget en oppsummering på hvilke smittevernregler som gjelder på flyplassen, på flyet og hotellene.

Smittevern på norske flyplasserAvinor følger opp Helsemyndighetenes anbefalinger om smittevern.Tiltakene på lufthavnene er blant annet disse:
  • Avstandsmarkeringer og køorganisering for å sørge for at reisende holder avstand
  • Pleksiglass-montering på aktuelle områder
  • Utplassering av antibac, økt frekvens på renhold på områder med mange reisende og hyppig berøring (for eksempel heiser og bagasjetraller)
  • Ny organisering av sittegrupper i ventearealer for å nevne noe.
  • Avinor jobber med sine kommersielle partnere for å kartlegge om, og hvor raskt, man kan få tilbudt munnbind for salg i kiosker, apotek og butikker på Avinors flyplasser.
Tips til de reisendeDe samme reglene gjelder på flyplassen som i samfunnet ellers: Følg oppfordringene om å holde avstand til medreisende, sørg for god håndhygiene og hold deg hjemme om du føler deg syk.
Smittevern om bord på flyetRegler for munnbind på SASSkal du fly med SAS fra og med 18. mai, vil det være obligatorisk å bruke munnbind. Dette gjelder på alle flyvninger med SAS fram til 31.august, og for passasjerer fra seks år og oppover.NB: Du må selv sørge for å skaffe munnbind.Passasjerer uten munnbind vil bli nektet ombordstigning.Husk at mange land krever beskyttende ansiktsmaske på flyplasser og offentlig transport, så reisende bør sørge for at de har nok ansiktsmasker for hele turen.Norwegian avventer påbud om munnbindFlyselskapet har besluttet å avvente europeiske luftfartsmyndigheters oppdaterte anbefalinger om smitteverntiltak om bord i fly, før de eventuelt innfører krav om bruk av munnbindWiderøeWiderøe følger de smittevernrådene som norske myndigheter har publisert, og avventer imidlertid publisering av felles Europeiske smittevernregler i løpet av kort tid. Her vil munnbind erstatte tiltak som for eksempel blokkerte midtseter. Widerøe forbereder seg derfor på at det mest sannsynlig vil bli påbudt munnbind om bord på Widerøes fly i løpet av mai. Passasjerer som ønsker å benytte munnbind om bord på Widerøes innenlands flyvninger er selvsagt velkommen til det, men foreløpig er dette ikke et påbud om bord hos Widerøe.AirFrance/KLMDet er obligatorisk for alle passasjerer på Air France og KLM flyvninger å ha på ansiktsmasker om bord, på alle flyvninger. Barn under 10 år trenger ikke bruke ansiktsmasker.Kunder må ta med seg egne ansiktsmasker, og disse skal være store nok til å dekke over nese og munn. Kunder som ikke har ansiktsmasker, har ikke lov til å gå ombord. For å sikre best mulig hygiene anbefales kundene å ta med seg flere ansiktsmasker.Air France og KLM vil gjennomføre en temperaturkontroll før avgang for alle flyreiser. Disse kontrollene vil bli utført med kontaktløse infrarøde termometre. Kunder hvis temperatur er høyere enn 38 grader vil bli nektet ombordstigning og reservasjonen deres vil bli endret gratis til et senere tidspunkt.Felles regler for alle flyselskaper:Gruppevis ombordstigningFlyselskapene bør ifølge veilederen sørge for god tid for å fylle opp og tømme fly. Dette innebærer blant annet at ombordstigning bør skje gruppevis, og i en «slik rekkefølge at passasjerer ikke må krysse hverandre i kabinen». I praksis betyr dette at dersom flyet bare har en inngang foran, bør flyet fylles bakfra.Tomt midtsete mellom passasjererBlant anbefalingene i veilederen finner man blant annet at «det skal være ett tomt sete mellom hver passasjer i sideretningen». Det kan likevel sitte passasjerer på hver side av midtgangen, og på alle rader. Det understrekes at passasjerer i samme husstand som reiser sammen kan sitte ved siden av hverandre.Matservering om bordPå flyvninger hvor det serveres mat, vil dette deles ut på forhånd.Kun én håndbagasjeFlere flyselskap har innført nye regler for håndbagasje. Passasjerer få kun ha med én håndbagasje hver. Håndbagasje som ikke kan plasseres under setet bør begrenses. Dette for å redusere mulige smitteoverflater ved at flere personer kommer i kontakt med hattehyllene over setene.Begrensningen gjelder alle billettyper, og innebærer at du ikke kan ta med en ekstra personlig gjenstand, for eksempel en PC-veske eller en håndveske i tillegg til håndbagasjen.
Smittevern på hotellerFølgende smittevernregler gjelder på Nordic Choice HotelsFellesområder
  • Regelmessig rengjøring av kontaktoverflater i resepsjon, på toaletter, i heiser, trappeløp, mm.
  • Regelmessig rengjøring av kontaktflater i konferansesaler, restauranter og frokostarealer.
  • Håndsprit tilgjengelig i alle fellesområder.
HotellromGrundig rengjøring med ekstra fokus på kontaktflater som er hyppig i bruk, som for eksempel håndtak, lysbrytere, vask, føner og fjernkontroller osv.Frokost
  • Deles ut eller hentes ferdigpakket.
  • Display på kaffemaskiner og juice-dispensere etc. rengjøres regelmessig etter bruk.
Restauranter
  • Bord, stoler og menyer rengjøres mellom hver gjestegruppe.
  • Kun bordservering.
  • Avstand på minst 1 meter mellom ulike sittegrupper.
  • Sørge for å unngå kødannelse i og utenfor restauranten.
Tips: Ta i bruk Nordic Choice Hotels appena) for å unngå blant annet innsjekkingskø, ved at du kan sjekke inn og ut i appenb) for å bruke telefonen som nøkkel og unngå å dele plastnøklerc) appen kan brukes til forhåndsbestillinger av diverse serviceelementer. For eksempel på rommet – Vin, snacks, mat osv, før ankomst ankomst eller under oppholdet Følgende smittevernregler gjelder på Thon HotelsThon Hotels følger alle nasjonale anbefalinger fra helsemyndighetene, og har iverksatt mange smitteverntiltak på alle sine hoteller i forbindelse med koronautbruddet.Alle Thon-hotellene tilrettelegger, fasiliterer og informerer gjester om smittevern:
  • Det er satt ut stasjoner for hånddesinfeksjon ved innganger til restauranter, møterom og fellesområder. Det er avstandsmarkeringer på gulv og informasjonsplakater henger rundt på alle hotell
  • Thon Hotels er kjent for sine gode hotellfrokoster, og tilbyr nå en velsmakende frokostmeny som serveres à la carte til bordet hvor gjester blir plassert med god avstand fra andre.
  • Økt renhold av kontaktflater og tett dialog med HMS-team gjøres kontinuerlig

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen i NETT NO, men er betalt innhold laget på vegne av Berg-Hansen Nordvest AS på linje med andre annonser. Om du mener dette ikke er godt nok merket, gi oss gjerne beskjed på e-post, redaksjon@nett.no.

Publisert: 10.06.2020 15:01

Sist oppdatert: 17.02.2021 16:53