Annonsørinnhold
Vaare beste tips om refusjoner kanselleringer og endringer
Brand stories

Våre beste tips om refusjoner, kanselleringer og endringer

Kan jeg endre den planlagte reisen min? Når får jeg tilbake penger for billetten jeg har avbestilt? Hvor mye får jeg i refusjon? Og når bør jeg kontakte forsikringsselskapet?

12.06.2020
Dette er spørsmål våre reiserådgivere oftest må svare på akkurat nå. Se svarene og få flere tips til hvordan du bør forholde deg til reiser og refusjoner framover.
Flyet går – men jeg skal ikke reise?Da anbefaler vi at du kansellerer reisen før avreise. Dette kan du gjøre i Berg-Hansen digitale bestillingsløsning, Webgate eller på app. Når du kansellerer din reise, sender vi den automatisk på kø til flyselskapet for refusjon (der det er mulig). Det er flyselskapet som bestemmer om du får refusjon eller ikke. Vi gjør oppmerksom på at refusjon i dagens situasjon dessverre vil ta veldig lang tid.
Flyselskapet har kansellert flyet mitt – hva gjør jeg?Da trenger du ikke å gjøre noe. Vi har vår egen robot, som en måned etter at flyselskapene kansellerer, vil sette din reise til refusjon. Det er flyselskapet som bestemmer om du får refusjon eller ikke. Vi gjør oppmerksom på at refusjon i dagens situasjon dessverre vil ta veldig lang tid.
Kan jeg endre reisen min fram i tid?Ja, det kan du. Selv om du har en restriktiv billett har de fleste flyselskapene, på grunn av koronasituasjonen gjort om reglene, slik at du kan endre flybilletten din èn gang. Husk at du kan gjøre endringer selv på våre onlinetjenester, Berg-Hansen appen eller Webgate.
Billetten min er kansellert. Når får jeg tilbake penger fra flyselskapet?Vi erfarer at stadig flere flyselskap stenger for refusjoner. Det betyr at det vil ta måneder å få svar på hvor mye du får refundert og også få beløpet refundert. Berg-Hansen anbefaler derfor alle våre kunder, som har flybilletter med selskaper som nå har stengt for refusjon, om å avvente til vi er tilbake i en normal situasjon, hvor også flyselskapene åpner for refusjoner igjen. Dersom du vil ha penger tilbake nå, anbefaler vi deg at du søker alternative måter som kan være reiseforsikringen eller kredittkortselskapet. Se nedenfor for mer informasjon.
Hvis flyselskapet ikke refunderer, hvordan kan jeg få tilbake penger for billetten min?1) De fleste reiseforsikringene dekker utgiftene som er en direkte følge av reiseråd fra Utenriksdepartementet eller Folkehelseinstituttet. Så dersom din flyreise er kansellert av flyselskapet som en følge av reiseråd, anbefaler vi at du først sjekker med ditt forsikringsselskap om de dekker beløpet, da betingelsene kan variere fra forsikringsselskap til forsikringsselskap.
2) Har du betalt reisen med et privat kredittkort? Da anbefaler vi at du sjekker med banken om hva de gir av kompensasjon i slike tilfeller.
Hva får jeg i refusjon?Siden mange flyselskap har stengt for refusjon, kan vi ikke gi deg svar på hva du får refundert. Det vil dessverre ta måneder før vi får svar fra flyselskapet og også før du eventuelt får beløpet tilbake.
Vi anbefaler derfor at du først hører med ditt forsikringsselskap, for å se hva de dekker når flyselskapene stenger for refusjon. Det kan være raskere og enklere å gjøre dette gjennom forsikringsselskapet.
Det er også viktig å understreke at dette er en ekstraordinær situasjon, og det utvikler seg fra time til time. Vi følger nøye med og oppdaterer våre råd basert på dette. De rådene vi her gir, gjelder akkurat nå basert på dagens situasjon.
Hvis flyselskapet tilbyr meg gavekort eller utsettelse av reisen. Hva bør jeg gjøre?Mange flyselskap tilbyr nå å utsette reisen. Det er mange ulike måter dette praktiseres på fra flyselskap til flyselskap. Utfordringen er også at det skjer endringer hele tiden hos hvert av flyselskapene, som gjør det uoversiktlig for kunden å vite hva som gjelder når.
Derfor anbefaler vi i Berg-Hansen om å nøye vurdere de ulike formene for utsettelse. Et alternativ er heller å forsøke å søke reiseforsikringen, basert på at flyselskapet ikke vil refundere beløpet. Dersom det ikke er mulig å få noe gjennom reiseforsikringen, anbefaler vi å vente til situasjonen har normalisert seg, slik at vi kan forsøke å søke refusjon på vanlig måte.
Dette er vår beste vurdering i dag, men vi må ta forbehold om at det endrer seg hele tiden og ulike flyselskap vil ha ulike måter å praktisere dette på fremover.

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen i NETT NO, men er betalt innhold laget på vegne av Berg-Hansen Nordvest AS på linje med andre annonser. Om du mener dette ikke er godt nok merket, gi oss gjerne beskjed på e-post, redaksjon@nett.no.

Publisert: 12.06.2020 13:36

Sist oppdatert: 17.02.2021 16:52