Tirsdag annonserte Hurtigruten at de har .
- Skipet har ligget ved verftet i Italia siden det ble levert i 2009, fordi kjøperen ikke tok leveransen. Slik sett kjøper vi et helt nytt skip, som har en veldig moderne utrustning på maskin og navigasjon, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til .
Grunnen til at kjøperen ikke tok leveransen, og de dramatiske følgene, er litt av en historie, som avslører.
Etter at skipet Atlantida ble bestilt i 2006, har det vært viet flere hundre nyhetsoppslag verden over.
Oppdragsgiver var selvstyremyndighetene på Azorene, en øygruppe utenfor Portugal, hvor fergen var ment å frakte passasjerer og biler mellom de ni øyene.
Oppdraget ble gitt via det offentlig-eide fergerederiet Atânticoline.
Det statlige portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC) fikk kontrakten på dagfergen, som hadde en verdi på 50 millioner euro.
Med 85 prosent av maks effekt, nådde ikke fergen farten på 19 knop, som var spesifisert i bestillingen.
Hurtigruten oppgir en fart på 17,4 knop på skipet, noe som stemmer godt overens med medieoppslag fra prøveturen, som forteller at den gikk om lag én knop for sakte.
9. april samme år besluttet den regionale regjeringen å heve kontrakten med skipsverftet, som hadde vært på statlige hender siden det ble nasjonalisert i 1975.
Samtidig kansellerte de bestillingen av søsterskipet til Atlantida.
Etter omfattende forhandlinger mellom verftet og Atânticoline, ble det besluttet at sistnevnte skulle få tilbake 40 millioner euro som var innbetalt i forskudd for Atlantida, med det resultat at den portugisiske staten nå satt som eier av skipet.
Mens selvstyremyndighetene nedsatte en granskingskommisjon for å komme til bunns i hva som hadde gått galt, fattet Venezuelas tidligere president Hugo Chavez interesse for skipet.
Han ville ha det i drift i hjemlandet, og den 20. februar 2011 ble avtalen offentliggjort: Chavez skulle kjøpe skipet fra staten Portugal for 42,5 millioner euro.
Skipet skulle han bruke til å frakte fattige familier fra fastlandet i Venezuela til de omkringliggende øyer og nasjonalparker.
Og det var nå det virkelig begynte å knyte seg til.
I februar 2013 kunngjorde den portugisiske forsvarsministeren at de ville be riksadvokaten se på hva som hadde skjedd med verftet i denne og flere andre betente saker.
Det de fant ble for mye for de statlige eierne, som i desember 2013 slo verftet konkurs.
Elendig ledelse hadde ført til Atlantida-fiaskoen, samt flere andre mislykkede prosjekter, konkluderte de.
Tidligere i år ble Portugal dømt til å betale tilbake , etter at EU-kommisjonen fant at staten subsidierte verftet ulovlig mens det gikk med sviende tap rundt det tidspunktet da byggingen av Atlantida startet.
Da en portugisisk avis , anslo de at skipet Atlantida hadde kostet verftet, og dermed portugisiske skattebetalere, minst 70 millioner euro. Det tilsvarer 615 millioner norske kroner, etter dagens kurs.
De anslo da verdien av fergen til 20 millioner euro.
Da hadde skipet stort sett ligget til kai ved verftet siden leveringen i 2009.
Lenge så det ut til at skipet skulle gå til det greske selskapet Thesarco Shipping for 13 millioner euro, men mannen bak selskapet viste seg , ifølge Algarvedailynews.
Skipet ble dermed solgt til nest høyeste bud, som tilhørte Douro Azul cruiseship sitt selskap Mystic Cruises.
Slik skal en av salongene om bord i skipet ha sett ut da det ble levert. Skjermdump fra YouTube-video.
Prislappen var 8,75 millioner euro, og skipet skulle utrustes for 6 millioner euro.
Slik ble det imidlertid heller ikke.
I januar sa daglig leder av selskapet som kjøpte skipet, Mario Ferreira, at de hadde vurdert alt fra å bruke skipet til alt fra offshore-skip til ekspedisjonsskip, .
- Vi dro ned i januar for å se på skipet med egne øyne, sier direktør for maritime operasjoner Svein Taklo i Hurtigruten til Maritime.no.
Med seg hadde han både interne folk fra Hurtigruten, og eksterne eksperter som skulle besiktige skipet.
- Vi hadde veldig mange andre skip i kikkerten, men vi mente at dette hadde potensial og egnet seg aller best for det vi ønsker å bruke det til, sier han.
- I undersøkelsene prøvde vi å avdekke alt som måtte være å avdekke. Det er en stor investering, og vi ønsker så få overraskelser som mulig, sier Taklo.
Tirsdag annonserte Hurtigruten at avtalen er i boks, og et endelig, etterlengtet punktum er satt for Atlantida.
Selger oppgis av Hurtigruten å være det Malta-baserte selskapet International Trade Winds Limited.
På nettsiden ship-broker.eu ligger det en , med en prislapp på 18 millioner euro. Det tilsvarer 158 millioner norske kroner, med dagens valutakurs.
Følgende spesifikasjoner er angitt:
Det er en stor og omfattende ombygging det nå skal tas fatt på.
- Vi må konvertere en dagferge med bildekk til et ekspedisjonsskip med et antall kabiner som huser 180 passasjerer, sier Taklo, som ser frem til å ta fatt på arbeidet med skipet.
- Skipet har ligget ved verftet i Italia siden det ble levert i 2009, fordi kjøperen ikke tok leveransen. Slik sett kjøper vi et helt nytt skip, som har en veldig moderne utrustning på maskin og navigasjon, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til .
Grunnen til at kjøperen ikke tok leveransen, og de dramatiske følgene, er litt av en historie, som avslører.
Etter at skipet Atlantida ble bestilt i 2006, har det vært viet flere hundre nyhetsoppslag verden over.
40 millioner Euro
Hendelsene rundt skipet er sågar viet en egen , som opplyser at skipet som setter kursen fra Portugal neste uke ble bestilt allerede i 2006.Oppdragsgiver var selvstyremyndighetene på Azorene, en øygruppe utenfor Portugal, hvor fergen var ment å frakte passasjerer og biler mellom de ni øyene.
Oppdraget ble gitt via det offentlig-eide fergerederiet Atânticoline.
Det statlige portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC) fikk kontrakten på dagfergen, som hadde en verdi på 50 millioner euro.
Èn knop veltet avtalen
Byggingen gikk imidlertid ikke helt etter planen. Nøyaktig hva som gikk galt har vært gjenstand for mye spekulasjon i ettertid, men faktum er at det ble begredelig stemning om bord under den første prøveseilasen da fergen ble levert til oppdragsgiveren i 2009.Med 85 prosent av maks effekt, nådde ikke fergen farten på 19 knop, som var spesifisert i bestillingen.
Hurtigruten oppgir en fart på 17,4 knop på skipet, noe som stemmer godt overens med medieoppslag fra prøveturen, som forteller at den gikk om lag én knop for sakte.
Staten Portugal eide skipet
Selvstyremyndighetene på Azorene nektet å ta levering i skipet.9. april samme år besluttet den regionale regjeringen å heve kontrakten med skipsverftet, som hadde vært på statlige hender siden det ble nasjonalisert i 1975.
Samtidig kansellerte de bestillingen av søsterskipet til Atlantida.
Etter omfattende forhandlinger mellom verftet og Atânticoline, ble det besluttet at sistnevnte skulle få tilbake 40 millioner euro som var innbetalt i forskudd for Atlantida, med det resultat at den portugisiske staten nå satt som eier av skipet.
Skulle selges til Hugo Chavez
Spørsmålene rundt skipet begynte å hope seg opp.Mens selvstyremyndighetene nedsatte en granskingskommisjon for å komme til bunns i hva som hadde gått galt, fattet Venezuelas tidligere president Hugo Chavez interesse for skipet.
Han ville ha det i drift i hjemlandet, og den 20. februar 2011 ble avtalen offentliggjort: Chavez skulle kjøpe skipet fra staten Portugal for 42,5 millioner euro.
Skipet skulle han bruke til å frakte fattige familier fra fastlandet i Venezuela til de omkringliggende øyer og nasjonalparker.
Skandaleverftet konkurs
Slik ble det imidlertid ikke. I november samme år . Dette kan ha hatt sammenheng med verftet fortsatt hadde utestående gjeld på rundt åtte millioner euro til rederiet, med pant i skipet.Og det var nå det virkelig begynte å knyte seg til.
I februar 2013 kunngjorde den portugisiske forsvarsministeren at de ville be riksadvokaten se på hva som hadde skjedd med verftet i denne og flere andre betente saker.
Det de fant ble for mye for de statlige eierne, som i desember 2013 slo verftet konkurs.
Elendig ledelse hadde ført til Atlantida-fiaskoen, samt flere andre mislykkede prosjekter, konkluderte de.
Kostet skattebetalerne minst 615 millioner kroner
Eierne, den portugisiske staten, var imidlertid ikke helt uskyldige selv (saken fortsetter under videoen).Tidligere i år ble Portugal dømt til å betale tilbake , etter at EU-kommisjonen fant at staten subsidierte verftet ulovlig mens det gikk med sviende tap rundt det tidspunktet da byggingen av Atlantida startet.
Da en portugisisk avis , anslo de at skipet Atlantida hadde kostet verftet, og dermed portugisiske skattebetalere, minst 70 millioner euro. Det tilsvarer 615 millioner norske kroner, etter dagens kurs.
De anslo da verdien av fergen til 20 millioner euro.
Kjøperen var en skurk
Etter at den portugisiske staten slo verftet konkurs, begynte de å selge unna eiendelene. De la også Atlantida ut for salg, og i september 2014 .Da hadde skipet stort sett ligget til kai ved verftet siden leveringen i 2009.
Lenge så det ut til at skipet skulle gå til det greske selskapet Thesarco Shipping for 13 millioner euro, men mannen bak selskapet viste seg , ifølge Algarvedailynews.
Skipet ble dermed solgt til nest høyeste bud, som tilhørte Douro Azul cruiseship sitt selskap Mystic Cruises.
Skulle på luksuscruise til Amazonas
De ville bygge båten om og bruke den til luksuscruiseskip på Amasonas-elven i Brasil.Slik skal en av salongene om bord i skipet ha sett ut da det ble levert. Skjermdump fra YouTube-video.
Prislappen var 8,75 millioner euro, og skipet skulle utrustes for 6 millioner euro.
Slik ble det imidlertid heller ikke.
I januar sa daglig leder av selskapet som kjøpte skipet, Mario Ferreira, at de hadde vurdert alt fra å bruke skipet til alt fra offshore-skip til ekspedisjonsskip, .
- Egnet seg som hurtigrute
Ni selskaper, inkludert Hurtigruten, .- Vi dro ned i januar for å se på skipet med egne øyne, sier direktør for maritime operasjoner Svein Taklo i Hurtigruten til Maritime.no.
Med seg hadde han både interne folk fra Hurtigruten, og eksterne eksperter som skulle besiktige skipet.
- Vi hadde veldig mange andre skip i kikkerten, men vi mente at dette hadde potensial og egnet seg aller best for det vi ønsker å bruke det til, sier han.
- Ønsker ingen overraskelser
På tross av at det har vært mye aktivitet rundt skipet, har det aldri vært i drift.- I undersøkelsene prøvde vi å avdekke alt som måtte være å avdekke. Det er en stor investering, og vi ønsker så få overraskelser som mulig, sier Taklo.
Tirsdag annonserte Hurtigruten at avtalen er i boks, og et endelig, etterlengtet punktum er satt for Atlantida.
Selger oppgis av Hurtigruten å være det Malta-baserte selskapet International Trade Winds Limited.
Prislapp: 158 milloner kroner
Hurtigruten ønsker ikke å gå ut med hvor mye de ga for skipet.På nettsiden ship-broker.eu ligger det en , med en prislapp på 18 millioner euro. Det tilsvarer 158 millioner norske kroner, med dagens valutakurs.
Følgende spesifikasjoner er angitt:
- Passasjerkapasitet: 750
- Senger: 74
- Lugarer: 27
- Restauranter: 2
- Lounger: 2
- Bar: 1
- Bilkapasitet: 126
- Kapasitet busser: 8
- Fremdrift: 4 X ABC diesel-motorer 11200 kW ttl
Det er en stor og omfattende ombygging det nå skal tas fatt på.
- Vi må konvertere en dagferge med bildekk til et ekspedisjonsskip med et antall kabiner som huser 180 passasjerer, sier Taklo, som ser frem til å ta fatt på arbeidet med skipet.
Publisert: 01.07.2015 13:28
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:45