Nytt
Fôrbåter trekker ned for Fiskerstrand
To fôrbåter som Fiskerstrand Verft leverte i fjor er grunnen til at lønnsomheten falt for verftskonsernet.
17.09.2015
"Resultatet fra nybyggaktiveten ble langt svakere enn forventet", heter det i årsberetningen til Fiskerstrand Holding.
Konsernet, som omfatter nybygg- og reparasjonsverftet Fiskerstrand Verft i Sula og skipsdesignselskapet Multi Martime i Førde, leverte en ferge og to fôrbåter i 2014.
Fôrbåtene til Egil Ulvang Rederi var en ny erfaring for verftet, og viste seg etterhvert å også bli en dyrere erfaring enn planlagt. Det er også hovedforklaringing på at resultatet før skatt ble svakere i 2014 enn i 2013 (se tabell).
-Nå har vi lært, sier finansdirektør Geir Sandvik.
Verftet har i dag to ferger under bygging. Den første blir leverte neste uke, den andre i november.
Tidligere i år er det også inngått kontrakter om en ferge for levering i 2017 og to brønnbåter. Den første brønnbåten skal leveres i slutten av 2016, den andre tidlig i 2017.
Mens de fleste større verftene på Nordvestlandet har satset på offshorefartøy, har Fiskerstrand tradisjonelt vært spesialister på ferger, i tillegg til å være et reparasjon- og vedlikeholdsverft.
Tøffer konkurranse på pris fra utlandet har fått selskapet til å satse tyngre på miljøteknologi, for å kunne bygge mer avanserte skip som bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre miljøgasser.
Fiskerstrand gikk for skrogbygging i Tyrkia og mer ferdiggjøring i Sula og kjøpte ut Berman.
Omorganiseringen av konsernet etter at Berman ble kjøpt ut ble fullført i år, og gjør at driftsinntektene for det famileiede konsernet ikke er direkte sammenlignbare for 2013 og 2014.
Selskapet hadde 179 ansatte ved utløpet av 2014.
Konsernet, som omfatter nybygg- og reparasjonsverftet Fiskerstrand Verft i Sula og skipsdesignselskapet Multi Martime i Førde, leverte en ferge og to fôrbåter i 2014.
Fôrbåtene til Egil Ulvang Rederi var en ny erfaring for verftet, og viste seg etterhvert å også bli en dyrere erfaring enn planlagt. Det er også hovedforklaringing på at resultatet før skatt ble svakere i 2014 enn i 2013 (se tabell).
Satser videre
Tross en dårligere start enn ventet er det ikke snakk om å gi opp fôrbåtmarkedet. Tvert i mot, erfaringen skal komme til nytte i nye oppdrag.-Nå har vi lært, sier finansdirektør Geir Sandvik.
Verftet har i dag to ferger under bygging. Den første blir leverte neste uke, den andre i november.
Tidligere i år er det også inngått kontrakter om en ferge for levering i 2017 og to brønnbåter. Den første brønnbåten skal leveres i slutten av 2016, den andre tidlig i 2017.
Akseptabelt resultat
Etter nedturen for lønsomheten i 2014 venter selskapet et "akseptabelt resultat i 2015" i følge årsberetningen, etter en tøff start på året.Mens de fleste større verftene på Nordvestlandet har satset på offshorefartøy, har Fiskerstrand tradisjonelt vært spesialister på ferger, i tillegg til å være et reparasjon- og vedlikeholdsverft.
Tøffer konkurranse på pris fra utlandet har fått selskapet til å satse tyngre på miljøteknologi, for å kunne bygge mer avanserte skip som bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre miljøgasser.
Omorganiserer selskapet
I 2014 avviklet Fiskerstrand-konsernet eit syv år langt partnerskap med estiske Fjodor Berman. Sammen eide de det norsk-baltiske verftselskapet Fiskerstrand BLRT, som bygget skrog i Estland.Fiskerstrand gikk for skrogbygging i Tyrkia og mer ferdiggjøring i Sula og kjøpte ut Berman.
Omorganiseringen av konsernet etter at Berman ble kjøpt ut ble fullført i år, og gjør at driftsinntektene for det famileiede konsernet ikke er direkte sammenlignbare for 2013 og 2014.
Selskapet hadde 179 ansatte ved utløpet av 2014.
Publisert: 17.09.2015 11:53
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:47