Nytt
64 skip passer for ren batteridrift
I tillegg kan landstrøm og lading kutte 12,5 millioner tonn CO2-utslipp hvert år i norske havner.
Administrator
05.09.2017
Det er Recharge-prosjektets hovedkonklusjoner i rapporten fra ABB, DNV GL, Oslo havn, og Cavotec.
64 fartøy er identifisert med en operativ profil hvor det vil fungere med batteridrift. For å koble disse fartøyene til elnettet må infrastrukturen for lading oppgraderes på 97 forskjellige ruter. Ifølge rapporten kutter det årlig 12,5 millioenr tonn CO2-utslipp og 14133 kilo NOx-utslipp,
I desember fikk 22 prosjekt fra sør til nordtotalt 140 millioner kroner i julegave fra Enova til utbygging av landstrømanlegg.
Blant mottagerene var Strand Sea Service i Ålesund.
Strand Sea Service fikk 595.000 kroner til landstøm ved sitt anlegg i Steinvågen.
I tillegg fikkr Havyard-selskapet Havyard Ship Technology tildelt 3,7 millioner kroner til utvikling av landstrøm ved sitt anlegg på Hyllestad i Sogn.
64 fartøy er identifisert med en operativ profil hvor det vil fungere med batteridrift. For å koble disse fartøyene til elnettet må infrastrukturen for lading oppgraderes på 97 forskjellige ruter. Ifølge rapporten kutter det årlig 12,5 millioenr tonn CO2-utslipp og 14133 kilo NOx-utslipp,
I desember fikk 22 prosjekt fra sør til nordtotalt 140 millioner kroner i julegave fra Enova til utbygging av landstrømanlegg.
Blant mottagerene var Strand Sea Service i Ålesund.
Strand Sea Service fikk 595.000 kroner til landstøm ved sitt anlegg i Steinvågen.
I tillegg fikkr Havyard-selskapet Havyard Ship Technology tildelt 3,7 millioner kroner til utvikling av landstrøm ved sitt anlegg på Hyllestad i Sogn.
Publisert: 05.09.2017 08:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:13