Rolls Royce Marine aapner dataanalyse senter
KLART I DAG: Jan Chirkowski er leder for Rolls-Royce Marines dataanalysesenter; "Intelligent Asset Management Experience Room". Bildet er tatt for få dager siden. Til åpningen i dag er alt utstyr og innredning på plass.
Nytt

Rolls-Royce Marine åpner dataanalyse-senter

Hvordan kan alle dataene som samles inn fra et skip i drift brukes til noe nyttig? Det skal Rolls-Royce Marine vise frem i nytt senter i Ålesund.

22.11.2017
Senteret skal vises frem for første gang i dag, når NMK arrangerer fest og åpen dag i forbindelse med den offisielle åpningen av den nye fløyen på NMK.

Når det kan settes sensorer på praktiskt talt alt på et skip gir det også muligheter til å samle store mengder data, og de dataene vil Rolls-Royce Marine skal brukes til noe.
- De dataene har bare verdi hvis man kan bruke de til analyser som gir mening, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine.

Analytikere på bakrommet

Jan Chirkowski er ansatt som leder for senteret, med det engelske navnet "Intelligent Asset Management Experience Room".
I morgen kan alle få se hvordan data samles inn, analyserer og kan brukes til styring av drifts av skip og hele rederiflåter. Fremover er meningen å samle rederikunder der for å demonsterer muligheter og diskutere hva de ønsker å få ut av teknologien, blant annet for å mer effektiv drift og vedlikehold av skipene.
I rommet ved siden sitter Rolls-Royce Marines dataanalytikere som skal analysere data som samles inn. Også de skal jobbe under Chirkowskis ledelse, og avdelingen skal gradvis oppbemannes.

Rederne eier dataen

Det er rederne som eier dataen som samles inn fra driften av skipene. Hvilke rettigheter til datane som også kan tilfalle produsenten av utstyret dataen samles inn fra er et spørsmål mellom leverandør og rederi i følge Bonnevie Wollebæk.
Retten til datamengdene og bruken av dem er tema der det fremdeles er utbesvarte spørsmål, sier hun.

Har driftssenter

Rolls-Royce Marine er allerede godt i gang med å utnytte mulighetene sensonteknologien gir til å tilby kundene å overta ansvaret for drift og vedlikehold av Rolls-Royce-utstyr ombord i skipene.
Fra land kan Rolls-Royce sine folk følge med på når en del er i ferd med å bli utslitt, og planlegge vedlikhold og reparasjoner slik at skipet mister minst mulig seilingtid og inntekter.

De dataene har bare verdi hvis man kan bruke de til analyser som gir mening

Publisert: 22.11.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16