Nytt
Solgte laks for 83 millioner per ansatt
Ser store vekstmuligheter i Kina, men foreløpig stiller norske lakseeksportører med handikapp sammenlignet med konkurrentene, påpeker Ocean Supreme-sjefen.
Marius Rosbach
13.07.2019
Høye priser trakk omsetningen til rekordnivå for lakseeksportørene i Ocean Supreme i fjor. Selv om lønnsomheten gikk ned, var resultatet før skatt det 4. beste siden lakseeksportøren startet opp (se tabell til høyre – under om du leser på mobil).
Daglig leder Botholf Stolt-Nielsen og de andre eierne droppet derfor utbytte i fjor, etter å ha . Egenkapitalen ved utgangen året var på 67 millioner kroner.
Foreløpig utgjør midtens rike en beskjeden andel av omsetningen, men Stolt-Nielsen ser store muligheter.
– I dag utgjør Kina under ti prosent av salget, men det er et klart potensiale for vekst, sier han.
Ocean Supreme-sjefen forteller at markedet i Kina utgjør et stort volum, ettersom økonomien vokser og folk får mer kjøpekraft.
– De som har råd til å kjøpe sjømat, ønsker å gjøre det og ser på det som sunn mat. Vi ser laks både på hoteller, restauranter og supermarked. Særlig i storbyene ligger de langt framme med metoder for online-tjenester, hvor du kan bestille og betale via telefonen og få fisken levert etter 30 minutter, sier Stolt-Nielsen.
Det gjør at Kina-markedet fortsatt er mer uforutsigbart, enn lakseeksportøren kunne ønske seg.
– Det er fortsatt enkelte begrensninger, som gjør det litt komplisert. Spesielt gjelder det krav som gjør at enkelte sjukdommer aksepteres fra andre land, men ikke for norsk laks. Det gjør at vi plutselig kan ha parti vi ikke kan sende. Som leverandør blir vi ikke like stabile som konkurrenter fra andre land, forklarer han.
Ocean Supreme har salgskontor i Gangstøvika hvor de driver kjøp og salg av laks. Med 15 fast ansatte solgte selskapet laks for 83 millioner per ansatt i snitt i fjor. I tillegg har de ekstrahjelper som samlet utfører ett årsverk.
I årsrapporten som nylige ble offentliggjort av Brønnøysundregistrene skriver ledelsen at de økt konkurranse og marginpress, som gjør at de må jobbe hardt med produktutvikling, servicenivå og effektivisering.
– Eventuelle proteksjonistiske tiltak fra viktige handelspartnere og eventuelt andre hendelser som vil redusere verdenshandelen, er negativt for selskapets aktivitetsnivå og inntjening, påpekes det i årsberetningen.
I år er produksjonen av norsk laks økt med nær fem prosent, som kan gi grunnlag for økt volum for Ocean Supreme i 2019.
– Det er litt bedre tilgang på laks i år, etter flere år med veldig liten vekst, konstaterer Stolt-Nielsen.
– Flyene fra Norge er stort sett for små til å at det er tilstrekkelig volum om bord. Hovedtyngden går derfor via interkontinentale avganger på kontinentet, hvor det kan være fornuftig å ha laks i buken på store passasjerfly, forteller Stolt-Nielsen.
Lakseeksportøren jobber for å gjøre klimaavtrykket til den flybårne laksen mindre, ved å utnytte fraktkapasitet best mulig.
Blant annet vil de øke andelen fileter som selges, for å unngå å frakte biprodukt som hode, ryggbein og avskjær. I tillegg jobber de med å fylle opp trailerne som kjører til det europeiske kontinentet best mulig, ifølge årsberetningen.
Daglig leder Botholf Stolt-Nielsen og de andre eierne droppet derfor utbytte i fjor, etter å ha . Egenkapitalen ved utgangen året var på 67 millioner kroner.
Ser store muligheter i Kina
Etter at det ble åpnet for eksport av laks til Kina, er mange spente på hvilke muligheter det gir for norsk sjømat. 99 prosent av salget til Ocean Supreme går til marked utenfor Norge.Foreløpig utgjør midtens rike en beskjeden andel av omsetningen, men Stolt-Nielsen ser store muligheter.
– I dag utgjør Kina under ti prosent av salget, men det er et klart potensiale for vekst, sier han.
Ocean Supreme-sjefen forteller at markedet i Kina utgjør et stort volum, ettersom økonomien vokser og folk får mer kjøpekraft.
– De som har råd til å kjøpe sjømat, ønsker å gjøre det og ser på det som sunn mat. Vi ser laks både på hoteller, restauranter og supermarked. Særlig i storbyene ligger de langt framme med metoder for online-tjenester, hvor du kan bestille og betale via telefonen og få fisken levert etter 30 minutter, sier Stolt-Nielsen.
Les også:
Stiller med handikapp
Norsk laks utgjør rundt halvparten av verdensmarkedet. Trass i at det er åpnet for Kina-eksport, har konkurrenter i andre deler av verden fortsatt en fordel sammenlignet med norske lakseselgere.Det gjør at Kina-markedet fortsatt er mer uforutsigbart, enn lakseeksportøren kunne ønske seg.
– Det er fortsatt enkelte begrensninger, som gjør det litt komplisert. Spesielt gjelder det krav som gjør at enkelte sjukdommer aksepteres fra andre land, men ikke for norsk laks. Det gjør at vi plutselig kan ha parti vi ikke kan sende. Som leverandør blir vi ikke like stabile som konkurrenter fra andre land, forklarer han.
Les også:
Økt konkurranse og marginpress
Ocean Supreme har salgskontor i Gangstøvika hvor de driver kjøp og salg av laks. Med 15 fast ansatte solgte selskapet laks for 83 millioner per ansatt i snitt i fjor. I tillegg har de ekstrahjelper som samlet utfører ett årsverk.
I årsrapporten som nylige ble offentliggjort av Brønnøysundregistrene skriver ledelsen at de økt konkurranse og marginpress, som gjør at de må jobbe hardt med produktutvikling, servicenivå og effektivisering.
– Eventuelle proteksjonistiske tiltak fra viktige handelspartnere og eventuelt andre hendelser som vil redusere verdenshandelen, er negativt for selskapets aktivitetsnivå og inntjening, påpekes det i årsberetningen.
Mer volum i år
I årsberetningen blir det påpekt at de siste årene har vist en god utvikling i etterspørsel etter sjømat, og spesielt fersk laks. Kombinert med relativ svak tilbudsvekst og svak krone, har dette ført til relativt høye laksepriser de siste tre årene.I år er produksjonen av norsk laks økt med nær fem prosent, som kan gi grunnlag for økt volum for Ocean Supreme i 2019.
– Det er litt bedre tilgang på laks i år, etter flere år med veldig liten vekst, konstaterer Stolt-Nielsen.
Les også:
Jobber for å bedre klimaregnskap
I all hovedsak dreier det forretningene til Ålesund-selskapet seg om å selge flybåren laks til oversjøiske marked. Først fraktes fisken med trailere nedover til Europa.– Flyene fra Norge er stort sett for små til å at det er tilstrekkelig volum om bord. Hovedtyngden går derfor via interkontinentale avganger på kontinentet, hvor det kan være fornuftig å ha laks i buken på store passasjerfly, forteller Stolt-Nielsen.
Lakseeksportøren jobber for å gjøre klimaavtrykket til den flybårne laksen mindre, ved å utnytte fraktkapasitet best mulig.
Blant annet vil de øke andelen fileter som selges, for å unngå å frakte biprodukt som hode, ryggbein og avskjær. I tillegg jobber de med å fylle opp trailerne som kjører til det europeiske kontinentet best mulig, ifølge årsberetningen.
Les også:
I dag utgjør Kina under ti prosent av salget, men det er et klart potensiale for vekst
Publisert: 13.07.2019 05:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37