Nytt
Cruisetrafikken til himmels
Cruisetrafikken i Fjord Norge har gått til himmels. Nå holder reiselivsfolket dugnad for å finne ut hvordan de skal få passasjerene til å legge igjen mer penger i land.
Ivar Myklebust Longvastøl
30.01.2014
- Vi må være enda mer oppfinnsomme og komme opp med nye produkter, både utflukter, varer og tjenester.
Det sier Bente Saxon, som jobber med cruise i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, før hun haster inn til idédugnad og kurs i regi av Innovasjon Norge, sammen med mange andre som har noe å tilby cruisepassasjerene.
Kurset på Stranda onsdag 29. og torsdag 30. januar samlet 30 personer i reiselivsbransjen, bare fra Ålesund og Geiranger.
Han intervjuet 8000 turister i Bergen i løpet av tre sesonger, 1300 av dem cruiseturister, og han .
Grunnen er at de får alt de trenger om bord. De eneste som tjener penger på økt cruisetrafikk er havnevesenet, guider og cruiseservice-bransjen, sier Larsen.
- Vi har mye å by på, men må være enda mer oppfinnsomme. Folk reiser mye i dag, og det er på jakt etter særpreg, både når det gjelder opplevelser og varer, seier Bente Saxon.
Hun har fått en spesiell utfordring i Ålesund.
Trappene fra sentrum og opp til Fjellstua blir nemlig stengt i sommer, på grunn av renovering.
- Egenart er viktig, vi må skille oss ut, sier Skylstad.
Det sier Bente Saxon, som jobber med cruise i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, før hun haster inn til idédugnad og kurs i regi av Innovasjon Norge, sammen med mange andre som har noe å tilby cruisepassasjerene.
Kurset på Stranda onsdag 29. og torsdag 30. januar samlet 30 personer i reiselivsbransjen, bare fra Ålesund og Geiranger.
Økte med 168 prosent
I fjor besøkte til sammen nesten 2,2 millioner passasjerer 19 cruisehavner på Vestlandet, en økning på en million på tre år. Av de store havnene hadde Ålesund klart størst økning i perioden 2010-2013 med 168 prosent, men også de andre kom godt ut (se faktaboks for et utvalg av havnene).Stabilt på Sunnmøre
For Ålesund og Geiranger ser årets sesong ut til å bli ganske lik fjoråret. I Ålesund er det innmeldt 131 anløp i 2014, og prognosen viser knapt 200.000 passasjerer. For Geiranger går tallet på anløp trolig litt ned, til 195, men prognosen viser 320.000 besøkende, helt likt med 2013.300 kroner per dag
Utfordringen for reiselivet på Vestlandet er å få mer igjen fra de mange besøkende. Professor Svein Larsen ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen offentliggjorde i fjor rapporten "Belly full, purce closed" som viser at cruiseturistene er den gruppa som bruker minst av alle besøkende i Norge.Han intervjuet 8000 turister i Bergen i løpet av tre sesonger, 1300 av dem cruiseturister, og han .
Grunnen er at de får alt de trenger om bord. De eneste som tjener penger på økt cruisetrafikk er havnevesenet, guider og cruiseservice-bransjen, sier Larsen.
Stenger trapp til Fjellstua
På kurset på Stranda skal deltakerne lære å "pakke" produkter spesielt tilpasset cruiseturistene. Utfordringen er blant annet at gjestene er på besøk et kort tidsrom, og det kan komme endringer i anløps- og avgangstider på kort varsel.- Vi har mye å by på, men må være enda mer oppfinnsomme. Folk reiser mye i dag, og det er på jakt etter særpreg, både når det gjelder opplevelser og varer, seier Bente Saxon.
Hun har fått en spesiell utfordring i Ålesund.
Trappene fra sentrum og opp til Fjellstua blir nemlig stengt i sommer, på grunn av renovering.
Reisevante gjester
Daglig leder Ove Skylstad i Destinasjon Geirangerfjord-Trollstigen vet mye om hva turistene er ute etter, og han slår fast at stadig mer reisevante gjester setter høye krav.- Egenart er viktig, vi må skille oss ut, sier Skylstad.
Vi har mye å by på, men må være enda mer oppfinnsomme
Publisert: 30.01.2014 06:38
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:31