120 faerre i Bourbon Offshore
120 FÆRRE: Færre skandinaver jobber for Bourbon etter omfattend kutt, og færre skip har norks flagg.
Nytt

120 færre i Bourbon Offshore.

Rederiet har flagget ut seks båter de siste årene, og vurderer å flagge ut én til. Land-organisasjonen er redusert med 30 prosent.

Administrator
26.09.2017
– Vi har for øyeblikket fire skip igjen registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), men det er helt riktig at det de siste årene har skjedd en gradvis endring fra NOR til andre flagg, sier administrerende direktør Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway.
Selskapet er den norske delen av det franske gigantrederiet Bourbon Offshore.
120 skandinaviske sjøfolk har mistet jobben i Bourbon Offshore siden nedturen startet.

Flagget til Malta

Ved utgangen av juni hadde rederiet på verdensbasis 100 skip i opplag, skriver , og første halvår i år har de tapt 203 millioner dollar.
Det merkes også i Norge.
– Av de båtene vi nå har management på og som er i drift er det seks skip som tidligere hadde NOR flagg som nå seiler under andre flagg. Som en direkte følge av dette kan en anta at cirka 120 skandinaviske sjøfolk har blitt erstattet av internasjonale sjøfolk, sier Remøy.
Rederiet har nylig besluttet å flagge subsea-båten Bourbon Oceanteam 101 fra Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) til Malta.
I tillegg vurderer de å flagge Bourbon Sapphire ut av NOR.
– Det vil komme an på fartsområde fremover og noen andre faktorer, så det er for tidlig å forskuttere, sier Remøy.

27 igjen på land

Ved utløp av andre kvartal i år hadde den norske delen av Bourbon 270 sjøfolk, hvorav 150 er skandinaviske.
Båtene som nå er igjen på NOR-flagg, er Bourbon Arctic, Bourbon Sapphire, Bourbon Monsoon, Bourbon Mistral, hvorav de to .
– Felles for alle skipene som er flagget om er at de har hatt eller fått internasjonale kontrakter. Selve besparelsen er selvfølgelig et vesentlig element, men det er i flere tilfeller også krav om lokalt mannskap i visse områder.
I tillegg er og det er nå 27 ansatte igjen ved hovedkontoret på Mjølstadneset ved Fosnavåg.

– Dette er trist

Hovegrunnen til at rederiet har gjort disse grepene, er å sikre positiv cash flow og at så mange som mulig har en jobb å gå til, forteller Remøy.
Det har hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Bourbon Offshore Norway, Gunnar Restad, forståelse for.
– Det virker som det til en viss grad er forståelse blant medlemmene for dette med oppsigelser på grunn av overtallighet, men det er klart det påvirker dem og de synes dette er bare trist og leit, sier han.
Restad har vært ansatt i rederiet i seks år, og jobber som kranfører på Bourbon Oceanteam 101, som er i Angola.

Mister jobben etter 20 år i rederiet

– Det er en enorm kompetanse som rederiet vil miste og som de aldri vil få igjen. Så jeg håper andre rederier og andre arbeidsgivere kjenner sin besøkelsestid og tilbyr disse ressurssterke sjøfolkene en jobb.
Det er sjøfolk med opp mot 20 års fartstid i rederiet som blir rammet i nedbemanningen.
– Jeg håper det er andre så griper denne muligheten til å skaffe seg enormt kompetente folk, sier Restad, som selv er blant dem som må gå i denne runden.
Han retter likevel en takk til ledelsen i rederiet.
– Jeg må få lov å gi ros for en redelig og ordentlig opptreden under disse rundene med oppsigelser. Jeg vet dette ikke er lett for dem heller, sier Restad.

Publisert: 26.09.2017 13:11

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:14