Nye trender skaper store omveltninger
MØBEL:- Vi står overfor radikale endringer om vil snu opp ned på markedsstrukturer og forbrukerens rolle, sier Oddbjørn Hatløy, daglig leder av klyngeprogrammet Norwegian Rooms.
Nytt

Nye trender skaper store omveltninger

Globalisering, urbanisering og digitalisering vil snu opp ned på møbel- og interiørbransjen og annen ferdigvareindustri. 

Kristin Vidhammer
10.06.2016
Møbel- og interiørklynga Norwegian Rooms har ved hjelp av framstående personer innen både akademia, næringslivet og i møbel- og interiørbransjen spesielt, analysert viktige utviklingstrender framover.
- Vi står overfor radikale endringer om vil snu opp ned på markedsstrukturer og forbrukerens rolle, sier Oddbjørn Hatløy, daglig leder av klyngeprogrammet Norwegian Rooms.
Globalisering, urbanisering og digitaliseringen vil påvirke hele ferdigvareindustrien, både nasjonalt og internasjonalt. Både markeder og samfunnet endres hurtig, spår ekspertene.
Les også:

Ønsket av næringen

Anaysearbeidet er gjort i forbindelse med Future Talks-konferansen og som gikk over flere dager tidligere i år. Konferansen satte søkelys på fremtidens livstil, forbruker, verdikjeder og infrastruktur. Nå foreligger oppsummeringene også i en rapport.
- Future Talks ble til fordi flere av næringsaktørene i klynga ønsket at vi i fellesskap satte megatrender og utviklingstrekk på agendaen. Vi er godt fornøyde med resultatet, sier Hatløy.
Tanken bak rapporten Future Talks 2016 har vært å beskrive trender som de mener vil påvirke bransjen i et fem-års perspektiv.
- Det har vært viktig å føre en dialog i kynga om hvilke trender som vil påvirke bransjen, hva dette vil bety og hva vi kan gjøre for å skape ytterlig vekst i møbel- og interiørindustrien. Målet er jo at den skal ekspandere både i Norge og i utlandet, sier Hatløy.

Utviklingstrekk

Generasjon Z - de unge som er oppvokst i en trådløs verden der at og alle er koblet sammen 24 timer i døgnet - vil ha mye å si på hvordan vi lever, bor, handler og arbeider. Dette vil sette store krav til produkter og tjenester i framtida.
De åtte trendene som kom ut av diskusjonene og oppsummeringene av Future Talks, er (her i kortform):
Mer livsstilsdata for økt tjenestekvalitet
Helse og livsstil i sentrum
Det er lønnsomt å dele
Forbrukerstyrt storytelling
Hjem- og kontormiljø smelter sammen
E-Commerce tar av
Alt, alltid tilkoblet
Markedets infrastruktur globalisere
Det har vært viktig å føre en dialog i kynga om hvilke trender som vil påvirke bransjen

Publisert: 10.06.2016 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:57