Ombyggingskostnadene kan bli høyere enn skipsverdien for to skip som må bygges om for å innfri nye sikkerhetskrav, skriver .
Skipstrafikken for frakt av turister på Svalbard har økt de siste årene og regjeringen innfører nye regler for passasjerskip som ferdes rundt øygruppa.
Fem skip – tre utenlandske og to norske – må gjøre store ombygginger. Disse er: Skipene det gjelder er: Langøysund (Norge), Polargirl (Norge), Aurora Explorer (Færøyene), Billefjord (Færøyene) og Noorderlicht (Nederland).
– For de skipene som har lavest sikkerhetsstandard i dag, vil ombyggingskostnadene kunne overstige skipsverdien, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til nettstedet.
Skipstrafikken for frakt av turister på Svalbard har økt de siste årene og regjeringen innfører nye regler for passasjerskip som ferdes rundt øygruppa.
Fem skip – tre utenlandske og to norske – må gjøre store ombygginger. Disse er: Skipene det gjelder er: Langøysund (Norge), Polargirl (Norge), Aurora Explorer (Færøyene), Billefjord (Færøyene) og Noorderlicht (Nederland).
– For de skipene som har lavest sikkerhetsstandard i dag, vil ombyggingskostnadene kunne overstige skipsverdien, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til nettstedet.
Publisert: 07.06.2019 09:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:34





