20 mister jobben i konkurs
Norwegian Marine Interior i Molde melder oppbud.
Striden om oppgjør for arbeid på Havila Kystruten-fartøyene, i tillegg til restriksjoner, utsettelser og sterk prisvekst, gjør at Norwegian Marine Interior (NMI) har gått til skifteretten.
Den utløsende årsaken til at NMI-styret ber om oppbud er konkursen i Norwegian Marine Interiors datterselskap Langset Bugge Gjertsen tidligere denne måneden. Dette har medført et større økonomisk tap for NMI, skriver Odd Arne Langset i Langsetgruppen i en pressemelding.
Tilbys jobb
Norwegian Marine Interior ble etablert i 2014 og har levert skipsinnredninger og teknisk isolasjon til skip og er eid av Langsetgruppen konsernselskap LAS.
Flere av de ansatte i Norwegian Marine Interior tilbys arbeid i andre selskaper som er eiet av Langset-familien, heter det i pressemeldingen.
Oppbudet i NMI har begrenset påvirkning på Langset Group og får ingen effekt for den løpende driften i selskapene i dette konsernet, ifølge pressemeldingen.
Rettsak om betaling
Havila Kystruten ble i sommer dømt i lagmannsretten til å betale Norwegian Marine Interior 7,8 millioner kroner.
Striden sto om oppgjør for innredningsarbeid ombord på Havila Kystruten-skip som ble bygget i Tyrkia. Det opprinnelige kravet var 15 millioner kroner.
I tingretten ble Norwegian Marine Interior tilkjent 3,1 millioner, en kjennelse begge parter anket.
I 2020 tok Langset-konsernet over boet etter Kleven Maritime Contracting, og de 225 ansatte.
Virksomheten i det familieeide konsernet omfatter å være et rent bemanningselskap, til å drive ingeniør- og monteringsarbeid og industriproduksjon og mekanisk verksted.
Havila Holding er største aksjonær i Havila Kystruten. Havila Holding eier 33,34 prosent av Bakkar og Berg Media as, som gir ut NETT NO
Publisert: 14.11.2023 10:20
Sist oppdatert: 14.11.2023 13:20