Aafk bremset sponsorfallet
MINDRE PENGER: Det er mindre penger i Aafk-fotballen i dag enn i 2011. Færre folk på tribunene og et tøffere sponsormarked trekker inntektene ned. 
Nytt

Aafk bremset sponsorfallet

Fra toppen i 2011 til 2016 har de årlige sponsorinntektene til Aafk falt med 14 millioner kroner. Men i fjor bremset fallet.

22.05.2017
Sammenlignet med 2011 dro Aafk Sponsorservice inn 36 prosent mindre i sponsorinntekter i 2016.
Klubben er rammet av oljeprisfallet, sa administrerende direktør Henrik Hoff etter at 2015-regnskapet ble lagt frem. Fallet fortsatte også i 2016, men ble bare halvparten så stort - 1,5 millioner kroner - som i 2015. Det er den minste reduksjonen siden sponsorinntektene begynte å falle i 2012.

Krympet overføring

Aafk Sponsorservice er et heleid datterselskap av Ålesund Fotball. Jobben til selskapet er å skaffe sponsorinntekter, og praktisk talt hele overskuddet blir overført til Ålesund Fotball as. Overføringen i fjor var på 13,7 millioner kroner, i 2015 på 14,9 millioner kroner.
Overføringen blir bokført som en driftskostnad, der er derfor resultatet før skatt for Aafk Sponsorservice bare er i balanse.

Økning i Ålesund Fotball

I motsetning til datterselskapet hadde Ålesund Fotball en liten økning i inntektene i fjor og har samtidig kuttet kostnader for å få driften i balanse (se tabell).
Ålesund Fotball har også billettinntektene, og økte driftsinntektene fra 52 til 55 millioner kroner i fjor. Men også billettinntekten ligger på et lavere nivå enn i 2011, da driftsinntektene til selskapet var 88 millioner kroner.
Ålesund Fotball forvalter de kommersielle rettighetene til Aalesund Fotballklubb og betaler til gjengjeld for driften av senior- og juniorlagene i klubben. Ålesund Fotballs tre største eiere er Aalesund Fotballklubb (37,5 prosent), Olav Nils Sunde (24,9 prosent) og Sparebanken Møre (14,9 prosent).

Publisert: 22.05.2017 10:59

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:10