Nytt
Aker Biomarine sjøsetter krillskip
Forsyningsskip skal bli ferdig i tide til 2021-sesongen.
Marius Rosbach
07.10.2020
Sjøsettingen av Aker Biomarine sitt nye krillskip Antarctic Provider blir markert ved byggeverftet i Kina, opplyser selskapet på sine onsdag. Forsyningsfartøyet skal være klart i tide for innhøstingssesongen av krill neste år,
Det 168-meter lange skipet bygges ved CIMC Raffles Offshore-verftet. Fra den maritime klynga på Nordvestlandet er Glamox og Luminell blant leverandørene.
Skipet får et hybrid framdriftssystem, som kan konverteres til «grønnere» løsninger i framtida. Om bord er en Wärtsilä 31 firetakts dieselmotor, som skal holde Guinness verdensrekord for drivstoffeffektivitet, ifølge selskapet.
Det nye fartøyet vil erstatte Aker Biomarines eksisterende forsyningsskip, La Manche. Forsyningsskipet skal frakte krillprodukter og mannskap til selskapets logistikk-knutepunkt i Montevideo i Uruguay. Det gjør at tidsavbruddene i høstingen blir begrenset.
Til tross for de globale utfordringene og lockdown-perioder i 2020, har partnerne våre virkelig trappet opp aktiviteten for å opprettholde fremdriften på skipet. Resultatet er et utrolig forsprang innen maritim teknologi og bærekraft som vil styrke vår måte å høste krill på i Antarktis, uttaler Eldar Vindvik som leder flåtefornyelsen i rederiet.
Det 168-meter lange skipet bygges ved CIMC Raffles Offshore-verftet. Fra den maritime klynga på Nordvestlandet er Glamox og Luminell blant leverandørene.
Skipet får et hybrid framdriftssystem, som kan konverteres til «grønnere» løsninger i framtida. Om bord er en Wärtsilä 31 firetakts dieselmotor, som skal holde Guinness verdensrekord for drivstoffeffektivitet, ifølge selskapet.
Det nye fartøyet vil erstatte Aker Biomarines eksisterende forsyningsskip, La Manche. Forsyningsskipet skal frakte krillprodukter og mannskap til selskapets logistikk-knutepunkt i Montevideo i Uruguay. Det gjør at tidsavbruddene i høstingen blir begrenset.
Til tross for de globale utfordringene og lockdown-perioder i 2020, har partnerne våre virkelig trappet opp aktiviteten for å opprettholde fremdriften på skipet. Resultatet er et utrolig forsprang innen maritim teknologi og bærekraft som vil styrke vår måte å høste krill på i Antarktis, uttaler Eldar Vindvik som leder flåtefornyelsen i rederiet.
Publisert: 07.10.2020 16:08
Sist oppdatert: 07.04.2021 17:36