Arnfinn Ingjerd foto Kjetil Haanes
FORSLAG: Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest, daglig leder Ivar Engan i Maritimt Forum og bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Maritim Bransjeforening i Norsk Industri har sendt et felles notat til næringsministeren om krisetiltak for de store skipsverftene.
Nytt

Ber om krisetiltak for verftene

Maritimt Forum og Maritim bransjeforening i norsk industri ber om at Giek garanterer for mer av lånene skipsverftene trenger.

02.03.2021

- Det vi ber om er at vår næring blir behandlet lik linje med andre næringer, sier daglig leder Arnfinn Ingjerd i interesseorganisasjonen Martimt Forum Nordvestlandet.

Sammen med daglig leder Ivar Engan i Maritimt Forum og bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Maritim Bransjeforening i Norsk Industri har han sendt et notat til næringsminister Iselin Nybø, med forslag til hvordan de store nybyggingsverftene skal få mer å gjøre.

Her kan du lese notatet

Utvidet garanti

"Utsiktene framover er dystre. Oppsigelsene har startet og frykten for at vi kan miste de store skipsverftene er økende," skriver de tre om situasjonen for de store verftene.

Først forsvant markedet for bygging av offshorefartøy, så kom den verdensomspennende koronaepidemien og punkterte etterspørselen etter mindre cruisefartøy.

Utvidede garantier fra Giek er ett av virkemidlene de tre foreslår: "I dag stiller GIEK en garanti til banken på byggelånet de gir til verftene på 50 %. Norge har et handlingsrom innenfor statsstøtteregelverket til å gi garanti opp til 75 % av bankenes lån til verft", skriver de.

Myndigheten bør heller ikke stoppe der, skriver de tre: "For å avhjelpe verftene mer direkte, kan følgende modell være et alternativ: GIEK fortsetter å gi en garanti til banken på byggelånet de gir til verftene på 50 %. GIEK øker imidlertid den totale avlastningen til 75 % av totalengasjementet, med dekning av inntil 90% av bankenes refusjonsgarantier som gis til rederiet på vegne av verftet som tilfredsstillende sikkerhet for rederienes innbetaling til verft. Samtidig må det stilles krav til bankene om delt 1. prioritet knyttet til
totalengasjementet."

Ombygginger
En storstilt ombygging av offshorefartøyer for at de skal bruke mindre fossilt drivstoff er det andre virkemidlet som foreslås i notatet. Det vil hjelpe norske myndigheter med å nå målene om å redusere de nasjonale utslippene av CO2, argumenterer de.

Omlag 100 offshoreskip har potensiale til å bygges om til å kombinere bruk av batteri og diesel for å få drivstoff-forbruket ned, heter det i notatet. En slikt ombyggingsprogram "vil understøtte tett på 2 000 årsverk i den maritime klyngen", skriver de tre i notatet.

For å finansiere ombyggingen behoves det offentlig støtte, i følge notatet: "I den situasjonen offshorerederiene nå står i, er det svært utfordrende å finansiere en ombygging til mer klima- og miljøvennlige fartøy. Derfor vil en offensiv offentlig ordning, gjerne gjennom Enova, være et godt krisetiltak og et godt klimatiltak."

Publisert: 02.03.2021 22:08

Sist oppdatert: 03.06.2021 08:29

Mer om