Rom & Tonik lager filtmatter som brukes som lyddemper i kontorlandskaper og andre lokaler der lydnivået er en plage.
2020 lå an til å bli det tredje året med sterk vekst for det vesle selskapet på Vigra, men året endte med mer enn halvert driftsinntekt.
- Koronaen skjedde, sier styreleder og største eier, Brigitte Linde Relling, om hvorfor det gikk som det gikk i fjor.
Rom & Tonik as | ||
Tall i mill. kroner | 2020 | 2019 |
Driftsinntekter | 0,8 | 1,7 |
Driftsresultat | -0,1 | 0,2 |
Resultat før skatt | -0,1 | 0,2 |
Stille
Da den verdensomspennende koronaepidemien og de strenge smitteverntiltakene ble innført i mars i fjor ble det stille.
- Det stoppet helt opp, sier Linde Relling om ordreinngang og napp på fremstøt i markedet.
Selskapet har vunnet større innpass i privatkundermarkedet med koronaepidemien slår fortsatt negativt ut for selskapet.
- Det er fortsatt veldig tregt, sier Linde Relling.
Kutter kostnader, når lenger
En fordel med at markedet dabbet av var at det ble god tid til å gjøre oppgaver som var blitt skjøvet i bakgrunnen når selskapet var i vekst.
I april lanserte Rom & Tonik nettbutikk, og koronatiden er også brukt til å utvikle et verktøy for å besøke og måle lyd hos potensielle kunder - fra kontoret.
Kort forklart kan kundene sende inn opplysninger om lokalene de vil ha gjort noe med og legge ved et kort lydopptak - for eksempel gjort med mobilen.
Den løsningen gjør at Linde Relling kan få gjort befaringer uten å bruke tid og penger på å reise ut på befaringer og åpner også for at det blir lettere å nå et større markedet, både i Noreg og i utlandet.
Publisert: 08.07.2021 13:35
Sist oppdatert: 08.07.2021 13:35