Birgitte Linde Røsvik
AVBREKK: Koronakrisen brøt en stigende trend for Rom & Tonik, men Birgitte Linde Relling venter nedturen er forbigående. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Brukte koronatiden til teknologiutvikling

Birgitte Linde Relling i Rom & Tonik brukte koronatiden til finne ut en måte å komme på befaring til kundene uten å måtte dra på besøk.

08.07.2021

Rom & Tonik lager filtmatter som brukes som lyddemper i kontorlandskaper og andre lokaler der lydnivået er en plage.

2020 lå an til å bli det tredje året med sterk vekst for det vesle selskapet på Vigra, men året endte med mer enn halvert driftsinntekt.

- Koronaen skjedde, sier styreleder og største eier, Brigitte Linde Relling, om hvorfor det gikk som det gikk i fjor.

Rom & Tonik as
Tall i mill. kroner20202019
Driftsinntekter0,81,7
Driftsresultat-0,10,2
Resultat før skatt-0,10,2

Stille
Da den verdensomspennende koronaepidemien og de strenge smitteverntiltakene ble innført i mars i fjor ble det stille.

- Det stoppet helt opp, sier Linde Relling om ordreinngang og napp på fremstøt i markedet.

Selskapet har vunnet større innpass i privatkundermarkedet med koronaepidemien slår fortsatt negativt ut for selskapet.

- Det er fortsatt veldig tregt, sier Linde Relling.

Kutter kostnader, når lenger
En fordel med at markedet dabbet av var at det ble god tid til å gjøre oppgaver som var blitt skjøvet i bakgrunnen når selskapet var i vekst.

I april lanserte Rom & Tonik nettbutikk, og koronatiden er også brukt til å utvikle et verktøy for å besøke og måle lyd hos potensielle kunder - fra kontoret.

Kort forklart kan kundene sende inn opplysninger om lokalene de vil ha gjort noe med og legge ved et kort lydopptak - for eksempel gjort med mobilen.

Den løsningen gjør at Linde Relling kan få gjort befaringer uten å bruke tid og penger på å reise ut på befaringer og åpner også for at det blir lettere å nå et større markedet, både i Noreg og i utlandet.

Publisert: 08.07.2021 13:35

Sist oppdatert: 08.07.2021 13:35

Mer om