Nytt
Coast Seafood krever erstatning
Ny vending i striden mellom Måløy-konsernet og Blom Fiskeoppdrett.
11.12.2020
Etter at Bergen Tingrett utsatte å behandle kravet om at Blom Fiskeoppdrett må gjenoppta leveransene av fisk, krever Coast Seafood erstatning for manglende levering i stedet.
Blom Fiskeoppdrett har sluttet å levere fisk til eksportselskapet Coast Seafood i Måløy fordi selskapet mener Coast Seafood har betalt for lite i lang tid.
Påstanden om underbetaling er ikke Coast Seafood enig i. I starten av desember skulle partene møtes i Bergen Tingrett, for å få avgjort Coast Seafoods krav om at Blom Fiskeoppdrett straks må gjenoppta leveransene, i samsvar med avtalen fra 2014.
Etter at retten utsatte saken og varslet at saken først kunne blir ført i april, droppet Coast Seafood kravet og varslet i stedet krav om erstatning for tapte inntekter, fordi Blom Fiskeoppdrett ikke leverer fisk.
Krav om at leveransene gjenopptas er også en del av det nye kravet.
Han både avviser anklagen fra Blom Fiskeoppdrett og håper på et fortsatt godt samarbeid.
- Anklagene om at vi ikke har betalt markedspris til Blom er grunnløse. Vi har handlet fisk med Blom på ukentlig basis i femten år, og vi har alltid blitt enig om pris og vilkår på samme måte som med våre tilsvarende leverandører. Nå vil vi arbeide for å løse uenighetene og fortsette det gode samarbeidet vi har hatt, både som eier og samarbeidspartner, skriver han i en epost til NETT NO.
Blom Fiskeoppdrett har sluttet å levere fisk til eksportselskapet Coast Seafood i Måløy fordi selskapet mener Coast Seafood har betalt for lite i lang tid.
Påstanden om underbetaling er ikke Coast Seafood enig i. I starten av desember skulle partene møtes i Bergen Tingrett, for å få avgjort Coast Seafoods krav om at Blom Fiskeoppdrett straks må gjenoppta leveransene, i samsvar med avtalen fra 2014.
Etter at retten utsatte saken og varslet at saken først kunne blir ført i april, droppet Coast Seafood kravet og varslet i stedet krav om erstatning for tapte inntekter, fordi Blom Fiskeoppdrett ikke leverer fisk.
Tapet vokser
- Kravet øker for hver uke som går uten leveranser, så det er vanskelig å oppgi et eksakt beløp. I tillegg vil det også komme ytterligere kostnader som er forårsaket av Bloms avtalebrudd, sier administrerende direktør Sverre Søraa i Coast Seafood.Krav om at leveransene gjenopptas er også en del av det nye kravet.
Er medeier
Det spesielle med striden mellom oppdrettselskapet og eksportselskapet er et Coast Seafood også er medeier i Blom Fiskeoppdrett. Coast Seafood kjøpte seg i 2016 opp fra 21 til 34 prosent eierskap i Blom Fiskeroppdrett og Coast Seafood-sjef Sverre Søraa sitter i styret.Han både avviser anklagen fra Blom Fiskeoppdrett og håper på et fortsatt godt samarbeid.
- Anklagene om at vi ikke har betalt markedspris til Blom er grunnløse. Vi har handlet fisk med Blom på ukentlig basis i femten år, og vi har alltid blitt enig om pris og vilkår på samme måte som med våre tilsvarende leverandører. Nå vil vi arbeide for å løse uenighetene og fortsette det gode samarbeidet vi har hatt, både som eier og samarbeidspartner, skriver han i en epost til NETT NO.
MØTES I RETTEN: Coast Seafood er både medeier i og forretningspartner med Blom Fiskeoppdrett.
Publisert: 11.12.2020 15:00
Sist oppdatert: 30.04.2021 15:12