Nytt
– Dere har alt dere trenger her
Designer Espen Øino mener den maritime industrien i Norge har alle muligheter til å gjøre det stort i yachtmarkedet.
Marius Rosbach
21.05.2019
Designer Espen Øino deltok tirsdag under Innotown 2019 i Ålesund. Nordmannen har slått seg opp på å tegne heftige yachter for verdens rikeste fra sitt designkontor i Monaco - «Espen Oeino International» - som i dag teller 25 ansatte.
«The yachting industry: A missed opportunity for the maritime community», var tittelen på Øino sitt foredrag, noe som naturlig vekket en viss nysgjerrighet.
Les også:
– Dere har alt dere trenger her, sa Øino.
– Jeg mener dette bør være et interessant område for norske verft og utstyrsleverandører, sa Øino:
Én av grunnene, er at yachtmarkedet ikke svinger på samme måte som mye annen skipsindustri. De siste årene har den maritime industrien på Nordvestlandet fått en voldsom trøkk som følge av nedgangen i oljeservice.
– Vi vet alle hva som skjedde under oljefallkrisen. Det er ganske åpenbart at det ville vært bra med et ekstra bein å stå på, sa Øino.
Han påpekte at yachtmarkedet ikke er stedet for å tjene enkle penger. Designeren mener det gjerne krever innsats over 10-15 år og at noe av det viktigste er å forstå hva kunden egentlig ønsker seg.
– Men når du er inne og du har forstått reglene, så er det en trygg plass å være, sa Øino.
Han mener norske bedrifter også bør kapitalisere mer på skipsindustrien ved å bygge flere fartøy fra A til Å. Det bør være gode muligheter til å bygge en yacht fra grunnen av her i regionen, ifølge designeren.
Designeren selv kommenterer aldri hvem som er kundene hans, men ifølge E24.no har blant andre Microsoft sin toppsjef Charles Simonyi og den russiske oligarken Alisher Usmanov fått levert yachter med Øino-design. Øino kan gjerne bruke tre til fem år på å designe en yacht og blir ofte godt kjent med eieren.
Men skipsdesigneren har også samarbeidet med flere skipsbyggere på Nordvestlandet. Han har både vært involvert i designet av de nye , som Ulstein leverte i fjor og Kjell Inge Røkkes REV-prosjekt som bygges av Vard.
Designeren mener det er yachten «Skat» som gjorde han kjent. Da den ble bygget på slutten av 1990-tallet var den enten elsket eller hatet, erkjenner Øino i et intervju med E24.no for rundt tre år siden. I ettertid regnes den som en av verdens mest ikoniske yachter.
Les også:
«The yachting industry: A missed opportunity for the maritime community», var tittelen på Øino sitt foredrag, noe som naturlig vekket en viss nysgjerrighet.
Les også:
Burde kapitalisere mer på skipsbygging
Øino stilte spørsmål ved hvorfor Norge som har så mye kunnskap om båt og flinke skipsbyggere, ikke hadde tatt en mer framtredende posisjon i yachtmarkedet.– Dere har alt dere trenger her, sa Øino.
– Jeg mener dette bør være et interessant område for norske verft og utstyrsleverandører, sa Øino:
Én av grunnene, er at yachtmarkedet ikke svinger på samme måte som mye annen skipsindustri. De siste årene har den maritime industrien på Nordvestlandet fått en voldsom trøkk som følge av nedgangen i oljeservice.
– Vi vet alle hva som skjedde under oljefallkrisen. Det er ganske åpenbart at det ville vært bra med et ekstra bein å stå på, sa Øino.
'Stabilt marked under oljekrisa
Tall som Øino presenterte, viste at antallet nye yachter som var under bygging i disse årene, holdt seg stabilt på 400-500 yachter i året.Han påpekte at yachtmarkedet ikke er stedet for å tjene enkle penger. Designeren mener det gjerne krever innsats over 10-15 år og at noe av det viktigste er å forstå hva kunden egentlig ønsker seg.
– Men når du er inne og du har forstått reglene, så er det en trygg plass å være, sa Øino.
Han mener norske bedrifter også bør kapitalisere mer på skipsindustrien ved å bygge flere fartøy fra A til Å. Det bør være gode muligheter til å bygge en yacht fra grunnen av her i regionen, ifølge designeren.
Har designet for Ulstein, Kleven og Vard
Designeren selv kommenterer aldri hvem som er kundene hans, men ifølge E24.no har blant andre Microsoft sin toppsjef Charles Simonyi og den russiske oligarken Alisher Usmanov fått levert yachter med Øino-design. Øino kan gjerne bruke tre til fem år på å designe en yacht og blir ofte godt kjent med eieren.
Men skipsdesigneren har også samarbeidet med flere skipsbyggere på Nordvestlandet. Han har både vært involvert i designet av de nye , som Ulstein leverte i fjor og Kjell Inge Røkkes REV-prosjekt som bygges av Vard.
Ville bli designer som barn
Øino visste allerede under oppveksten i Oslo at han ville bli designer. Egentlig var det mindre motorbåter og seilbåter som var utgangspunktet for designinteressen. Hans fasinasjon for de store fritidsbåtene på den franske rivieraen, ble vekket da han gikk på skole i Frankrike.Designeren mener det er yachten «Skat» som gjorde han kjent. Da den ble bygget på slutten av 1990-tallet var den enten elsket eller hatet, erkjenner Øino i et intervju med E24.no for rundt tre år siden. I ettertid regnes den som en av verdens mest ikoniske yachter.
Les også:
Det er ganske åpenbart at det ville vært bra med et ekstra bein å stå på
Publisert: 21.05.2019 15:58
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:35