Det ser lysere ut naa
Nytt

- Det ser lysere ut nå

Styrelederen for Myklebust Verft tror på nybyggingskontrakter og ser lyst på utsiktene for Sande-verftet.

22.02.2019
- Vi opplever stor interesse fra redere for nybygg og vi arbeider med flere realistiske prosjekt.
Det sier Per-Christian Kroepelien Lillebø.
Asker-investoren satset friske penger på Kleven-konsernet, men etter flere restruktureringsrunder endte han opp med null eierskap i Kleven og ble i stedet medeier i hjørnesteinsbedriften i Sande.

Sølvtrans-oppdrag

I tillegg tok han på seg styreledervervet.
Nylig fikk verftet med Røkke-selskapet AKOFS.
I tillegg har Sølvtrans-direktør Roger Halsebakk gjort det klart at Myklebust er aktuelt byggeverft for flere brønnbåter.

- Situasjonen for Myklebust ser nå lysere ut enn på lenge. Vi har for tiden godt påtrykk på ettermarkedsarbeid, sier Kroepelien Lillebø.
- Ettermarkedsarbeid har en kortere tidshorisont enn nybygg og ombyggingsarbeid, men vi ser at det jevnt kommer inn forespørsler og arbeid for de kommende månedene.
Han sier at Myklebust Verft skal være et kombinasjonsverft som skal gjøre ettermarkedsarbeid, ombygginger samt to-tre nybygg i året.
- Nybygg skal primært være innenfor de segment vi har betjent de siste årene.

Finansiell løfteevne

Kroepelien Lillebø mener at verftet ikke har finansielle utfordringer for å kunne finansiere nybyggingsoppdrag.
- Vi er trygge på at vi har finansiell løfteevne til å finansiere nybygg på ordinære vilkår.
Myklebusts styreleder er utdannet siviløkonom og statsautorisert revisor. Til daglig leder han investeringsselskapet Cortex AS, samt er styremedlem i Cambi ASA.

Roser de ansatte

Han legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å få skikk på hjørnesteinsbedrifta i Sande etter utskillelsen fra Kleven.
- Det har vært utfordrende og tidkrevende, og det er ingen tvil om at jeg er mange erfaringer rikere nå.
- Det har imidlertid vært mye mer utfordrende og tidkrevende for ledergruppen og alle de ansatte på Myklebust. De fortjener definitivt ros for måten de har bidratt til å lose verftet trygt gjennom restruktureringer, utskillelsen fra Kleven verft, ferdigstillelse av nybygg og nå også å sikre verftet en stor ombyggingsjobb.

Tror på overskudd

Nå budsjetterer verftet med overskudd for 2019.
- Både styre og administrasjon er sterk i troen på at bunnlinjen skal bli positiv.
Verftet har siste tiden økt antall ansatte, men Kroepelien Lillebø sier at det fra styrets side ikke er sett et måltall for totalt antall ansatte.
- Vi må naturligvis avpasse antallet i forhold til aktiviteten ved verftet.

Ser på skrogverft

Ledelsen har sett på flere skrogverft i utlandet i påvente av nybyggingsoppdrag.
- Det er så langt ikke gjort noen avtale med skrogverft, men vi er i samtaler med flere aktuelle verft, sier styrelederen.
Han eier selv 6,3 prosent av aksjene i selskapet Myklebust Verft Invest gjennom Cortex.

Hurtigruten eier fortsatt

Største enkeltaksjonær er Åge Remøy og Magnus Roth gjennom Inyard Invest med 19,0 prosent, mens den største grupperingen er Hurtigruten-aksjonærene med 39,7 prosent.
Kleven-familien eier 16,6 posent gjennom selskapet John Kleven, og 19,3 prosent om man tar med Kleven Maritime Holding.
Tyske Lürssen-Internaval Gmbh eier 11,1 prosent. I tillegg eier Hestness-familien i Bergen 4,1 prosent gjennom H-Invest.
Vi er trygge på at vi har finansiell løfteevne til å finansiere nybygg på ordinære vilkår

Publisert: 22.02.2019 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:31