Bjørnar Sørberg Experioa
OVER TRE MILLIONER I INNTEKT PÅ GUIDEAPP I ÅR:: Fra venstre; daglig leder Bjørnar Sørberg, salgs- og markedssjef Ole Trygsland Hoelseth og finansdirektør Robert Vingsnes i Experio, selskapet bak guide-appen Voice of Norway. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Har startet pengejakten

Guide-app-selskapet Experio i Ålesund har engasjert Norscan Partners til å finne investorer til selskapet.

04.06.2021

Arbeidet med kapitalinnhenting er i gang nå i juni, etter at Norscan Partners i Oslo har gått gjennom selskapet, forteller Bjørnar Sørberg, daglig leder og største aksjonær.

Målet er å hente inn 10 millionar for å finansiere en rask vekst -blant annet ved produsere innhold i appen - for å bli dominerende og førende aktør i det norske reiselivsmarkedet og etterhvert i eksportmarkedet.

Experio as
Tal i mill. kroner20202019
Driftsinntekter1,30,2
Driftsresultat-0,5-1,0
Resultat før skatt-0,6-1,0

Sørberg vil ikke tallfeste hvor stor andel de nye investorene vil får i Experio ut over å si at at eksisterende eiere fortsatt vil ha aksjemajoritet etter kapitalutvidelsen.

Turistguide rett i lommen
Experio har utviklet en app som gjør at du ved hjelp av mobiltelefonen, GPS-posisjonering og fortellerstemme kan få din egen turistguide rett i øret.

Fordi posisjontjenester gjør at telefonen kan vite hvor du er kan den også tilby informasjon til reisende om historien til hva de ser der de står.

Selskapet lanserer i år flere nye tjenester, blant annet med AR (augmented reality) hvor hologrammer av "levende personer" dukker opp foran deg via mobilskjermen.

Selskapet fikk en avtale i fjor med togtransportselskapet Vy, . som kommer til å lanserer tjenesten på Bergensbanen i sommer.

Selskapet økte inntektene i 2020 (se tabell), men flere avtaler ble utsatt på grunn av koronakrisen og restriksjoner i reisingen, i følgje Sørberg. Hittil i år har inntektene passert inntektene for hele 2020, og Sørberg anslår at de vil bikke over tre millioner kroner i år.

Fleire inntektskilder
Experio baserer seg på at det er flere måter selskapet kan ta seg betalt for bruk av appen.

Den ene er at kommuner eller offentlege institusjoner abonnerer på tjenesten for å få formidle informasjon om sin kommune/institusjon.

Den andre er at sluttbruker betaler for tjenesten som en del av opplevelsen, for eksempel i en dyrepark, på en busstur eller cruise, der Experio får en andel av inntektene.

Den tredje er å ta seg betalt for å lage innhald til kunder som vil tilby appen. Reklameinntekter kan også være en mulig modell.

Experio blei etablert i 2017, men historien bak ideen skriver seg fra selskapet Hopperguide, som ble etablert i 2009. Richard Nærø, som var med og grunnla Hopperguide, er også med på eiersiden i Experio.

Publisert: 04.06.2021 15:47

Sist oppdatert: 08.06.2021 15:14