– Dette er faktisk første gang vi leverer teknologien vår til et rederi på Færøyene. Vi håper dette kan åpne nye dører for oss, sier Arnt Ove Austnes, salgssjef hos Hydroniq Coolers, i en pressemelding.
Det er Vard har tildelt Hydroniq Coolers kontrakten på marine sjøvannskjølere til hekktråleren som verftsgruppen bygger for P/F Akraberg, et datterselskap av det færøyske trålrederiet Framherji.
Selskapet, som holder til i Fuglafjørður, er sammen med sine datterselskaper eier og operatør av seks fiskebåter med fangstrettigheter i færøyske og internasjonale farvann. Konsernet fokuserer på fiske av bunnfisk og pelagiske fiskearter.
Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille utstyret ved selskapets hovedkvarter på Ellingsøy utenfor Ålesund og levere det til Vard Brattvaag. Selskapet har ikke oppgitt verdien på kontrakten.
Tråleren skal utstyres med et hybrid fremdriftssystem bestående av både dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift, inkludert batteripakke.
Fartøyet skal etter plan leveres fra Vard Brattvaag i andre kvartal 2022.
Det er Vard har tildelt Hydroniq Coolers kontrakten på marine sjøvannskjølere til hekktråleren som verftsgruppen bygger for P/F Akraberg, et datterselskap av det færøyske trålrederiet Framherji.
Selskapet, som holder til i Fuglafjørður, er sammen med sine datterselskaper eier og operatør av seks fiskebåter med fangstrettigheter i færøyske og internasjonale farvann. Konsernet fokuserer på fiske av bunnfisk og pelagiske fiskearter.
Skrogintegrert
Hydroniq Coolers skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjølesystem til hekktråleren. Denne typen marin sjøvannskjøler er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom.Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille utstyret ved selskapets hovedkvarter på Ellingsøy utenfor Ålesund og levere det til Vard Brattvaag. Selskapet har ikke oppgitt verdien på kontrakten.
Trippeltråling
Hekktråleren er av Vard 8 03 design, som er en videreutvikling av Vard 8 02 og utviklet av Vard Design i Ålesund. Fartøyet vil være tilrettelagt for trippeltråling og ha en lengde på 84 meter og er 16,7 meter bred.Tråleren skal utstyres med et hybrid fremdriftssystem bestående av både dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift, inkludert batteripakke.
Fartøyet skal etter plan leveres fra Vard Brattvaag i andre kvartal 2022.
Publisert: 22.07.2020 09:42
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:00