Nytt
Fikk oppdraget med norges største ambulansebåt
Prestisjekontrakt for Maritime Partner. Skal bygge ny ambulansebåt av resirkulert aluminium for Finnmark.
05.07.2019
Båten blir 21,9 meter lang, 7,8 meter brei og få en toppfart på 32 knop. Om bord blir det plass til hele 12 passasjerer, i tillegg til to båreplasser.
Bakgrunnen for kontrakten er at Loppa Legeskyss AS (LL) i Øksfjord har inngått kontrakt om ambulansebåtdrift for Finnmarkssykehuset, og trenger ny ambulansebåt.
LL har kontrakt på drift av denne ambulansebåten i åtte år, med opsjon på 1 år + 1 år.
Det opplyser Maritime Partner i en pressemelding fredag.
Maritime Partner opplyser at fartøyet er tegnet av Lindstøl Skip fra Risør, og det har i prosessen vært stort fokus på en trygg og komfortabel pasienttransport under meget varierende værforhold.
Dette systemet leveres fra det norske selskapet Wavefoil som har fått støtte til utviklingen fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.
Båten vil inneholde løsninger som skal sørge for trygge og gode forhold for pasienter, mannskap og helsepersonell. Blant annet vil sykelugaren være utrustet med et skinnesystem som gjør at innredningen kan bygges opp i moduler og hurtig endres på om det skulle være behov for det.
Fremdriftsanlegget benytter doble kontraroterende trekkende propeller (IPS) som ytterligere bidrar til en mer effektiv utnyttelse av energien.
Det viktigste tiltaket for å redusere miljøavtrykket til båten er at den produseres i resirkulert aluminium som produseres ved hjelp av 5% av energien sammenlignet med å produsere ny.
Ambulansebåtfartøyet er av ypen Alusafe CAT 21 er et resultat av bygging og videreutvikling av flere passasjerkatamaraner og fartøy av denne typen har operert i de mest utsatte farvann langs norskekysten i en årrekke. Utviklingen av fartøyene har blitt utført i et nært samarbeide med redere, mannskap, brukere, forskningsinstitusjoner, klasseselskap og myndigheter.
- Tilgjengelighet og fleksibilitet har vært nøkkelord i utviklingsarbeidet for dette fartøyet. Et viktig verktøy her vil være båtens hydrauliske båreheis, der tilkomst for transport av pasienter kan foretas fra for eksempel flytebrygger og helt opp til høye kaier.
- I tillegg kan man entre via tre forskjellige dekksnivå med ramper mellom hvert nivå. Tilsammen utgjør dette en fleksibilitet som ikke har vært tilgjengelig på noe ambulansefartøy tidligere, sier designer Arne Lindstøl, i pressemeldingen.
- Det har siden starten vært fokus på innovasjon og gode løsninger. Dette er en arbeidsmetode som ofte gir det beste resultatet på sluttproduktet og som er med på å sikre den teknologiske utviklingen.
- Vi ser frem til å jobbe videre sammen med både designer og reder og levere den største amulansebåten i Norge, sier Myklebust.
Bakgrunnen for kontrakten er at Loppa Legeskyss AS (LL) i Øksfjord har inngått kontrakt om ambulansebåtdrift for Finnmarkssykehuset, og trenger ny ambulansebåt.
LL har kontrakt på drift av denne ambulansebåten i åtte år, med opsjon på 1 år + 1 år.
I drift 1. juni 2020
Ambulansekatamaranen skal leveres fra Ålesund i mai 2020. Den skal være stasjonert i Øksfjord og vil være i drift i området Loppa, Hasvik og ytre Altafjord fra 1. juni 2020.Det opplyser Maritime Partner i en pressemelding fredag.
Maritime Partner opplyser at fartøyet er tegnet av Lindstøl Skip fra Risør, og det har i prosessen vært stort fokus på en trygg og komfortabel pasienttransport under meget varierende værforhold.
Inntrekkbart vingesystem
For å ivareta dette er båten blant annet utrustet med et inntrekkbart vingesystem i baugen som vil redusere påkjenningene fra grov sjø betydelig.Dette systemet leveres fra det norske selskapet Wavefoil som har fått støtte til utviklingen fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og NTNU Discovery.
Båten vil inneholde løsninger som skal sørge for trygge og gode forhold for pasienter, mannskap og helsepersonell. Blant annet vil sykelugaren være utrustet med et skinnesystem som gjør at innredningen kan bygges opp i moduler og hurtig endres på om det skulle være behov for det.
Resirkulert aluminium
Ålesund-selskapet opplyser at det har vært stort fokus på miljøperspektivet i designprosessen for denne båten. Blant annet har skrogene effektive, moderne linjer med lav motstand gjennom vannet som har vært utprøvd på flere hurtigbåter med stor suksess. Dette vil redusere effektbehovet på maskineriet og dermed redusere utslippene.Fremdriftsanlegget benytter doble kontraroterende trekkende propeller (IPS) som ytterligere bidrar til en mer effektiv utnyttelse av energien.
Det viktigste tiltaket for å redusere miljøavtrykket til båten er at den produseres i resirkulert aluminium som produseres ved hjelp av 5% av energien sammenlignet med å produsere ny.
Ingen maling
Maritime Partner opplyser at et annet tiltak som skal bidra til å redusere miljøavtrykket er at båten ikke skal males på skutesidene. Dette vil redusere utslipp av malingsrester til lokalmiljøet, samt at man unngår miljøutslipp i forbindelse med vedlikehold av dette.Ambulansebåtfartøyet er av ypen Alusafe CAT 21 er et resultat av bygging og videreutvikling av flere passasjerkatamaraner og fartøy av denne typen har operert i de mest utsatte farvann langs norskekysten i en årrekke. Utviklingen av fartøyene har blitt utført i et nært samarbeide med redere, mannskap, brukere, forskningsinstitusjoner, klasseselskap og myndigheter.
- Tilgjengelighet og fleksibilitet har vært nøkkelord i utviklingsarbeidet for dette fartøyet. Et viktig verktøy her vil være båtens hydrauliske båreheis, der tilkomst for transport av pasienter kan foretas fra for eksempel flytebrygger og helt opp til høye kaier.
- I tillegg kan man entre via tre forskjellige dekksnivå med ramper mellom hvert nivå. Tilsammen utgjør dette en fleksibilitet som ikke har vært tilgjengelig på noe ambulansefartøy tidligere, sier designer Arne Lindstøl, i pressemeldingen.
Spennende prosess
Daglig leder Peder Myklebust i Maritime Patrner sier at det har vært en spennende prosess å jobbe med dette prosjektet.- Det har siden starten vært fokus på innovasjon og gode løsninger. Dette er en arbeidsmetode som ofte gir det beste resultatet på sluttproduktet og som er med på å sikre den teknologiske utviklingen.
- Vi ser frem til å jobbe videre sammen med både designer og reder og levere den største amulansebåten i Norge, sier Myklebust.
Publisert: 05.07.2019 14:18
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37