Rederiebeskatning betyr at fiskebåtrederiene får en såkalt tonnasjeavgift i stedet for å betale 22 prosent skatt på overskuddet.
Det er ett av forslagene bransjeorganisasjonen Fiskebåt kommer med i et innspill til næringskomiteen på Stortinget, i forbindelse med behandlingen av regjeringens maritime melding, som ble lagt frem i desember 2020.
"Fiskebåt mener at fiskeflåten (i likhet med annen skipsfart) må gis bedre overgangsordninger for å absorbere økte CO2-avgifter og møte null- og lavutslippskravene", skriver organisasjonen i høringsinnspillet.
I et brev til Stortingets energi- miljøkomite og gjentar Fiskebåt mange av forslagene til tiltak som kan kompensere for en økt CO2-avgift.
Uten lettelser som motvirker konstnadsøkningen en høyere CO2-avgift innebærer, vil avgiftsøkningen "kunne få dramatiske konsekvenser for enkelte fartøygrupper, som bortfall av enkelte fiskerier, større sesongtopper, større landinger i utlandet og svekket fornyingsevne," skriver Fiskebåt.
Samtidig inviterte han næringen til å komme med innspill til skatte- og avgiftslettelser som kan kompensere for kostnadsøkningen økt CO2-avgift vil føre til.
Poenget er ikke å øke skatte- og avgiftstrykket, men å gjøre endringer som reduserer CO2-utslippene, ifølge Rotevatn.
Det er ett av forslagene bransjeorganisasjonen Fiskebåt kommer med i et innspill til næringskomiteen på Stortinget, i forbindelse med behandlingen av regjeringens maritime melding, som ble lagt frem i desember 2020.
"Fiskebåt mener at fiskeflåten (i likhet med annen skipsfart) må gis bedre overgangsordninger for å absorbere økte CO2-avgifter og møte null- og lavutslippskravene", skriver organisasjonen i høringsinnspillet.
Dobler drivstoffkostnadene
I januar i år har regjeringen lagt frem planen for hvordan den vil redusere CO2-utslippene frem til 2030. Ett tiltak er å øke avgiften for å slippe ut CO2 gradvis fra 590 til 2000 kroner per tonn. Det betyr omlag en dobling av dieselprisen sammenlignet med i dag.I et brev til Stortingets energi- miljøkomite og gjentar Fiskebåt mange av forslagene til tiltak som kan kompensere for en økt CO2-avgift.
Uten lettelser som motvirker konstnadsøkningen en høyere CO2-avgift innebærer, vil avgiftsøkningen "kunne få dramatiske konsekvenser for enkelte fartøygrupper, som bortfall av enkelte fiskerier, større sesongtopper, større landinger i utlandet og svekket fornyingsevne," skriver Fiskebåt.
Inviterte til forslag
I et nettmøte mellom klima- og miljøminster Sveinung Rotevatn (V) og blant andre administrerende direktør Audun Maråk og fagsjef Jan Ivar Maråk i Fiskebåt, sa Rotevatn at fiskerinæringen ikke kan regne med unntak fra CO2-avgiften.Samtidig inviterte han næringen til å komme med innspill til skatte- og avgiftslettelser som kan kompensere for kostnadsøkningen økt CO2-avgift vil føre til.
Poenget er ikke å øke skatte- og avgiftstrykket, men å gjøre endringer som reduserer CO2-utslippene, ifølge Rotevatn.
Publisert: 01.02.2021 22:54
Sist oppdatert: 03.01.2022 13:16