Nytt
Forhandler med långiverne
Volstad Maritime forhandler med långiverne og har leid inn ABG Sundal Collier og SpareBank 1 Markets som rådgivere.
14.03.2016
Offshorerederiet har et obligasjonslån på 600 millioner kroner som forfaller til betaling i juli, og har i lengre tid arbeidet med å erstatte lånet med bankfinansiering. Det kommer frem i en oppdatering, med regnskapstallet for 2015, som selskapet har sendt ut i dag.
Avtalen mellom Volstad Maritime om ratekutt og skip i opplag i bytte mot forlengede kontrakter, er en del av arbeidet for å refinansiere selskapet.
Selskapet har i en lengre periode vurdert flere operasjonelle og finansielle løsninger for å sikre en bærekraftig finansiell posisjon, heter det i oppdateringen.
Obligsjonslånet er gitt med pant i dykkerskipet Bibby Topaz og seismikkskipene Tau and Geco Bluefin. Bibby Topaz har kontrakt til 1. juli 2017, med mulighet for forlengelse.
Arbeidet med å refinansiere obligasjonslånet startet høsten 2015. Målet er å få på plass et banklån i stedet, men tilgangen til banklån er vanskelig i dagens marked, skriver selskapet.
Resultatet i 2015 var positivt (se tabell) viser de ureviderte tallene for 2015, med en utnyttelsegrad av flåten på 99 prosent.
For 2016 er utnyttelsesgraden pr. i dag 86 prosent og 64 prosent i 2017.
Kutter rater, forlenger kontrakter
Ola Volstads selskap Volstad Maritime eier fire seismikk-skip, ett dykkerskip og fem konstruksjonsskip (ett 40 prosent eid), hvorav ett blir lagt i opplag når det blir leverte fra verftet i mai.Avtalen mellom Volstad Maritime om ratekutt og skip i opplag i bytte mot forlengede kontrakter, er en del av arbeidet for å refinansiere selskapet.
Selskapet har i en lengre periode vurdert flere operasjonelle og finansielle løsninger for å sikre en bærekraftig finansiell posisjon, heter det i oppdateringen.
Pantelån
Selskapet har en langsiktig rentebærende gjeld på 3,1 milliarder kroner, deriblant et obligasjonslån på 600 millioner kroner som forfaller i juli i år.Obligsjonslånet er gitt med pant i dykkerskipet Bibby Topaz og seismikkskipene Tau and Geco Bluefin. Bibby Topaz har kontrakt til 1. juli 2017, med mulighet for forlengelse.
Arbeidet med å refinansiere obligasjonslånet startet høsten 2015. Målet er å få på plass et banklån i stedet, men tilgangen til banklån er vanskelig i dagens marked, skriver selskapet.
Går i pluss
Det er utsiktene fremover som er utfordringen for Volstad Maritime, med ledig tonnasje og fallende rater.Resultatet i 2015 var positivt (se tabell) viser de ureviderte tallene for 2015, med en utnyttelsegrad av flåten på 99 prosent.
For 2016 er utnyttelsesgraden pr. i dag 86 prosent og 64 prosent i 2017.
Publisert: 14.03.2016 10:17
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:54