Color Line publiserte mandag et årsregnskap med rekordomsetning – og få timer en melding om at rederiet permitterer i underkant av 2000 ansatte.
Årsrapporten for 2019 viser at det Ulstein-bygde skipet Color Hybrid slo godt an i markedet. Trafikkveksten var på over 30 prosent i årets fire siste måneder.
Kostprisen for prestisjeskipet som ble levert i august i fjor, var på 1,3 milliarder kroner.
I rapporten heter det også at løsningene og erfaringene fra miljøteknologien om bord på Color Hybrid vil tas i bruk på de øvrige skipene i flåten.
Løsningen for varmegjenvinning, batteripakker og silikonbasert skrogmaling er blant tiltakene som trekkes fram.
Vanlig passasjertrafikk er innstilt som følge av koronatiltakene som er innført.
– Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip, heter det i sendt ut mandag kveld.
I som ble sendt ut sammen med årsregnskapet blir det påpekt at de økonomiske konsekvensene for rederiet er uklare. Styret mener likevel at selskapet er rustet til å møte situasjonen som er oppstått.
Konsernet Color Group hadde i fjor en rekordhøy omsetning – på 5,3 milliarder. Driftsresultat ble på drøyt 508 millioner kroner og resultat før skatt ble på knappe 274 millioner kroner (se tabell til høyre - under om du leser på mobil).
Bokført gjeld ved utgangen av året var på 5,1 milliarder, en økning fra 3,8 milliarder kroner i 2018. En knapp milliard av dette kommer som opptrekk av gjeld knyttet til Color Hybrid. Gjeldsøkningen inkluderer også ekstraordinære utbetalinger til Ulstein verft, ifølge .
Årsrapporten for 2019 viser at det Ulstein-bygde skipet Color Hybrid slo godt an i markedet. Trafikkveksten var på over 30 prosent i årets fire siste måneder.
Kostprisen for prestisjeskipet som ble levert i august i fjor, var på 1,3 milliarder kroner.
Venter å nå miljøkrav om kort tid
Hybridskipet bruker landstrøm og lader batteriene om bord, når det ligger til kai i Norge. Med forventet landstrøm også i Sverige, regner rederiet med at de allerede om kort tid vil nå FN og IMO sine krav om en reduksjon i utslippene på 40 prosent innen 2030.I rapporten heter det også at løsningene og erfaringene fra miljøteknologien om bord på Color Hybrid vil tas i bruk på de øvrige skipene i flåten.
Løsningen for varmegjenvinning, batteripakker og silikonbasert skrogmaling er blant tiltakene som trekkes fram.
Les også:
Permitterer nær 2000 ansatte
Rederiet som eies av den utflytta ålesunderen Olav Nils Sunde og familien, hadde knapt sendt ut årsresultatet, før de måtte sende ut en melding om permitteringer av nær 2000 ansatte.Vanlig passasjertrafikk er innstilt som følge av koronatiltakene som er innført.
– Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip, heter det i sendt ut mandag kveld.
I som ble sendt ut sammen med årsregnskapet blir det påpekt at de økonomiske konsekvensene for rederiet er uklare. Styret mener likevel at selskapet er rustet til å møte situasjonen som er oppstått.
Rekordhøy omsetning
Med andre ord er det mye som i løpet av få dager er snudd på hodet for selskapet som i 2019 leverte en driftsmargin på rundt ti prosent.Konsernet Color Group hadde i fjor en rekordhøy omsetning – på 5,3 milliarder. Driftsresultat ble på drøyt 508 millioner kroner og resultat før skatt ble på knappe 274 millioner kroner (se tabell til høyre - under om du leser på mobil).
Bokført gjeld ved utgangen av året var på 5,1 milliarder, en økning fra 3,8 milliarder kroner i 2018. En knapp milliard av dette kommer som opptrekk av gjeld knyttet til Color Hybrid. Gjeldsøkningen inkluderer også ekstraordinære utbetalinger til Ulstein verft, ifølge .
Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip,
Publisert: 17.03.2020 09:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:54