Elisabeth haugen ocean supreme foto marius 11
INTERNASJONALT: Klokkene på arbeidsplassen til Elisabeth Haugen viser blant annet tiden i Dubai, Hong Kong og Tokyo. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Fra Ålesund, ut i verden og tilbake

En traineestilling ble avgjørende for at Elisabeth dro tilbake til Ålesund etter å ha vært i Shanghai og USA.

Marius Rosbach
29.12.2021

Denne artikkelen er publisert i årets NETT NO-magasin, som har rekruttering som tema. Klikk for å lese heile magasinet digitalt.

Da Elisabeth Haugen (26) skulle vurdere hvor hun ville jobbe etter utdanninga si, vurderte hun både Italia og Nederland. At valget falt på hjembyen, hadde mye å gjøre med at hun allerede hadde vært i praksis hos lakseeksportøren Ocean Supreme.

– Den erfaringa gav meg en grunn til å komme tilbake, og gjorde valget mitt enklere. Jeg tror bedrifter bør være flinkere til å være tidlig ute med å ta kontakt med studenter om de vil ha inn flere unge, forteller hun.

Mest «taxi-kinesisk»
Elisabeth har studert eksportmarkedsføring i Bodø og bodd ett år i USA, hvor hun lærte kinesisk. Hun omtaler seg som en sosial person som liker utfordringer. At hun ble frarådet å studere i Kina, hindret henne ikke i å bosette seg i Shanghai for å lære om internasjonal handel.

– Vi hadde mange kinesiske studenter på skolen i USA, og jeg synes både folka og kulturen var veldig spennende. Jeg hadde et håp om at jeg skulle lære språket, men det blir mest «taxi-kinesisk», innrømmer hun.

Kinesisk regnes som et krevende språk å lære, men på kontoret har hun en kinesisk kollega hun får øve seg med – og hun er ukentlig i telefonsamtaler hvor språkferdighetene kommer godt med i arbeidet med salg og logistikk hos Ocean Supreme.

(saka held fram under)

Elisabeth haugen ocean supreme foto marius 22
SATSER PÅ SPRÅK: Norske myndigheter vil at flere lærer seg å snakke og skrive kinesisk. Elisabeth har så langt hatt mest behov for det siste. Foto: Marius Rosbach
Det er først når du treffer folk fysisk at du klarer å knytte sterke bånd
Elisabeth Haugen

Internasjonal kultur og reising
Mulighetene til å reise var én av grunnene til at 26-åringen sikta seg inn mot laksenæringa. Det meste av fisken blir solgt til Asia og på veggen hos arbeidsgiveren vises klokka for både Oslo, Hong Kong og Tokyo.

– Laksenæringa er internasjonal og med mennesker fra ulike kulturer. Det var attraktivt for meg, forteller Elisabeth.

I starten av arbeidsforholdet satte koronapandemien en stopper for de fleste turene. Hun er likevel ikke i tvil om at fiskeselgerne fortsatt må ut i verden for å treffe kundene sine.

– Det er først når du treffer folk fysisk at du klarer å knytte sterke bånd. Det å bli kjent med noen over telefonen eller Teams, er ikke like lett, mener hun.

Klikk her for å les heile NETT NO-magasinet

Ser etter unge og flinke
I en globalisert verden blir fremmedspråk mer viktig, og om målene om en flerdobling av sjømatproduksjonen de neste tiårene skal nås, trengs det flere til å selge fisken.

Ocean Supreme-sjef Botholf Stolt-Nielsen er ikke i tvil om at det trengs flere med Elisabeth sin kompetanse framover.

– En økende verdensbefolkning kombinert med vekst i levestandard, gjør at det er behov for mer mat i verden. Norge som produsent av proteiner og sjømat, kan bidra til dette. Men det er stor konkurranse om de unge og flinke hodene. Og skal vi klare å utnytte potensialet, må vi være attraktive nok til å rekruttere disse, forteller han.

Publisert: 29.12.2021 06:00

Sist oppdatert: 28.12.2021 17:53

Mer om