Faa cruisekontrakter er kansellert
FYLLER ORDREBOKA: Skip som National Geographic Endurance kan holde verft i arbeid i påvente av nye bestillinger. Ulstein Verft skal utruste ekspedisjonsskip nummer to for Lindblad Expeditions. 
Nytt

Få cruisekontrakter er kansellert

Rapportskriverne fra Menon ble positivt overrasket over funn. Spørsmålet er om rekordbestillinger de siste årene holder verftene flytende gjennom krisa. 

Marius Rosbach
24.09.2020
En ny rapport fra Menon Economics viser at det til tross for koronapandemien, er få kansellerte, eller utsatte prosjekter i markedet for bygging av nye cruiseskip.
Resultatene fra undersøkelsen ble nylig lagt fram for nettverket Norwegian Cruise and Ferry Group ved Ålesund Kunnskapspark (ÅKP).

– Positivt overrasket

Undersøkelsen fra Menon tar for seg trender i det internasjonale cruisemarkedet og i industrien.
– Vi ble positivt overrasket over at det har vært så få kanselleringer. Samtidig er det store børsnoterte selskaper som står bak mange av ordrene. Selskapene er seriøse og langsiktige. Slik sett er det mindre grunn til å være overrasket, forteller partner Erik Jakobsen i Menon Economics til NETT NO.
Rapporten viser at mange verft vil ha godt med arbeid framover, selv om det ikke kommer inn nye bestillinger. I årene 2016 til 2019 ble det bestilt historisk mange nye cruiseskip. De fleste er imidlertid store skip som bygges av en håndfull store verft i Europa.

Ordre-boom for ekspedisjonsskip

Samtidig er det kommet inn mange ekspedisjonsskip i ordrebøkene de siste årene - hvor flere norske verft har sikret seg godt med oppdrag.

I årene 2008 til 2013 ble det bestilt færre enn ti slike skip årlig. Bestillingene tok seg opp i 2014 og 2015, før det i årene 2016-2019 ble det bestilt hele 55 slike mindre cruiseskip.
– Ordrebøkene hos verftene som bygger de store cruiseskipene er lange, og vil holde aktiviteten oppe i mange år framover - selv uten nye bestillinger. Bygging av ekspedisjonskip er spredt på flere verft og prosjektene er mindre. De aller fleste ekspedisjons-prosjektene er startet opp og ordrebøkene vil gradvis tømmes i løpet av de neste to årene, forteller seniorøkonom Anders Helseth i Menon Economics.

Les også:




Tror det går flere år til nye bestillinger

I lys av funnene mener rapportskriverne at aktivitetsnivået for de fleste verftene på Nordvestlandet ser bra ut på kort sikt.
– På lengre sikt er det mer bekymringsfullt, fordi det trolig er lenge til det kommer nye ordre av cruiseskip. Ordrebøkene må derfor fylles av andre fartøystyper. Det er også bekymringsfullt at verftene ennå ikke klarer å tjene penger på bygging av cruiseskip, påpeker Erik Jakobsen.
Vard har kapret en rekke oppdrag med ekspedisjonsskip de siste årene, og har flere skip under arbeid. Også Ulstein Verft har levert flere skip i cruisemarkedet, og venter skroget til et nytt ekspedisjonskip neste år.
Verftet skal utruste skip nummer to til Lindblad Expeditions, og selv om det første skipet, , fortsatt ligger i «korona-opplag» i Ulsteinvik, er bygginga av neste skip allerede i gang ved Crist-verftet i Polen.
Både Vard og Ulstein Group er også sentrale i bygging av mindre cruiseskip i Kina og Vietnam.
– På hvilket tidspunkt er det realistisk å håpe på nye kontrakter i cruisemarkedet - og hvilke segment vil det være?
– Vi har stor tro på vekst i ekspedisjonsmarkedet og markedet for små, «high-end»-cruiseskip, men selv med høy vekst i disse markedene, vil det gå flere år før det kommer nye kontraheringer, mener Jakobsen.

Les også:




De aller fleste ekspedisjons-prosjektene er startet opp og ordrebøkene vil gradvis tømmes i løpet av de neste to årene

Publisert: 24.09.2020 05:55

Sist oppdatert: 07.04.2021 16:58