Nytt
Første jobb for Farstad-skip
Forsyningsskipet til det nye Ålesund-rederiet har fått sitt første oppdrag.
Marius Rosbach
22.07.2019
Skip som nylig ble , skal i august ut i jobb for Maritime Logistics Services.
Det er som melder at skipet har sikret seg en spotkontrakt på en uke, som kan utvides til 28 dager om opsjonene innfris.
Raten for oppdraget fra det Norsea Group-eide selskapet, er ikke kjent.
Det Ulstein-bygde X-Bow-skipet fikk navnet Farland etter det første fartøyet i familierederiet som ble tatt i bruk på slutten av 1950-tallet. Skipet er foreløpig blått, men har fått den karakteristiske Farstad-F-en på skipssida.
Skipet av typen PX121 ble bygget som det siste av en serie på ti, men kom aldri ut i arbeid da offshorekrisa slo inn.
– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for de, sa han.
For det nye skipet, har rederiet gått inn i avtalen Ulstein Group hadde med banken.
Aure mener PSV-er og subseaskip er mest interessant, og at rederiet ville være mer tilbakeholdne med å ta sjanser inn ankerhåndteringsmarkedet med det første.
Det er som melder at skipet har sikret seg en spotkontrakt på en uke, som kan utvides til 28 dager om opsjonene innfris.
Raten for oppdraget fra det Norsea Group-eide selskapet, er ikke kjent.
Første offshoredåp på fire år
Det nye rederiet Sverre Farstad & Co, døpte skipet 5. juli og det kom mange folk på kaia under seansen. Dette var første gang Farstad-familien bad inn til dåp av et offshorefartøy siden Far Sentinel ble døpt i juli 2015.Det Ulstein-bygde X-Bow-skipet fikk navnet Farland etter det første fartøyet i familierederiet som ble tatt i bruk på slutten av 1950-tallet. Skipet er foreløpig blått, men har fått den karakteristiske Farstad-F-en på skipssida.
Skipet av typen PX121 ble bygget som det siste av en serie på ti, men kom aldri ut i arbeid da offshorekrisa slo inn.
Les også:
Ser på flere typer skip
Da oppstarten av det nye rederiet ble kjent, fortalte administrerende direktør at de vurderte ulike typer skip og eierformer.– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for de, sa han.
For det nye skipet, har rederiet gått inn i avtalen Ulstein Group hadde med banken.
Aure mener PSV-er og subseaskip er mest interessant, og at rederiet ville være mer tilbakeholdne med å ta sjanser inn ankerhåndteringsmarkedet med det første.
Les også:
Publisert: 22.07.2019 12:42
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37