Nytt
Gikk fra glimrende til godt
Nytt i Uka ble overrasket av et tøffere annonsemarked i fjor.
16.06.2016
Våren 2015 så Berit Fugelsø Nilssen svært optimistisk på tilværelsen. Hun er disponent og medeier Media Vest, som gir ut den annonsefinansierte gratisavisen Nytt i Uka i Ålesund. 2014 var et glimrende år for gratisavisen for Ålesund og nordre Sunnmøre. Glimrende så det ut til å bli etter starten på fjoråret også, men utover i andre halvår strammet det seg til.
Sammenlignet med 2015 falt driftsinntektene med to millioner kroner, og resultatet gikk fra glimrende til godt (se tabell).
- Verden forandret seg i 2015, sier Fugelsø Nilssen.
Hennes inntrykk er at det er konsekvensene av nedturen i oljeprisen som slo ut i markedet for Nytt i Uka, ikke en overgang fra papirannonser til internett. Det er heller ingen store kunder eller bransjer som skiller seg ut, men mer en generell nedgang.
- Jeg tror folk er blitt forsiktigere og holder igjen på pengebruken sin, sier hun.
Det går best å være tro mot den strategien man har valgt, mener Fugelsø Nilssen.
Under finanskrisen i 2008/2009 falt driftsinntektene for Nytt i Uka, mens det totale markedet falt mye mer. Det mønsteret seg Fugelsø Nilssen også denne gangen.
I stedet for å kutte kostnader har bedriften valgt å øke innsatsen både i redaksjonen og i markedsavdelingen og er nå oppe i 13 ansatte.
Sammenlignet med 2015 falt driftsinntektene med to millioner kroner, og resultatet gikk fra glimrende til godt (se tabell).
- Verden forandret seg i 2015, sier Fugelsø Nilssen.
Generelt tilbakholdenhet
Utviklingen i markedet kom overraskende på, sier Fugelsø Nilssen.Hennes inntrykk er at det er konsekvensene av nedturen i oljeprisen som slo ut i markedet for Nytt i Uka, ikke en overgang fra papirannonser til internett. Det er heller ingen store kunder eller bransjer som skiller seg ut, men mer en generell nedgang.
- Jeg tror folk er blitt forsiktigere og holder igjen på pengebruken sin, sier hun.
Holder på papiret
Tilbakegangen i annonsesalget i fjor har på ingen måte fått Nytt i Uka til å revurderer strategien sin. Den er en papiravis og har ingen planer om å prøve å satse på både papir og nett.Det går best å være tro mot den strategien man har valgt, mener Fugelsø Nilssen.
Øker staben
Nedturen i fjor har ikke skremt Fuglesø Nilssen.Under finanskrisen i 2008/2009 falt driftsinntektene for Nytt i Uka, mens det totale markedet falt mye mer. Det mønsteret seg Fugelsø Nilssen også denne gangen.
I stedet for å kutte kostnader har bedriften valgt å øke innsatsen både i redaksjonen og i markedsavdelingen og er nå oppe i 13 ansatte.
Verden forandret seg i 2015
Publisert: 16.06.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:57