– Det er veldig gøy nå, sier Gjermund Johannessen, administrerende direktør på femte året i Multi Maritime.
Selskapet har holdt hus på Øyrane i Førde sentrum siden opprettelsen i 1983.
Da sprang skipsdesignselskapet ut av Ankerløkken verft, som ble bygget innerst i Førdefjorden, .
Skipsbygging er forlengst en saga blott i Sogn og Fjordanes største by, men Multi Maritime går så det griner,
Selskapet har designet fartøy for de fleste segmenter, men nå er det ferger de virkelig lykkes med.
Disse fartøyene har på mange måter blitt .
I dag er totalt 16 ferger under bygging, bestilt av norske fergerederier.
Ni av fergene er nullutslippsfartøy med rene batteriløsninger, og biodiesel-generatorer som backup.
De resterende syv er ulike hybrider med batteri, biodiesel og landstrømmuligheter.
Samtlige er designet av Multi Maritime.
Det vil si at Førde-firmaet etter alt å dømme har landet 24 fergekontrakter på rappen.
– Hvis du ser på fergene som er bestilt, er vi desidert ledende på miljøteknologi om bord på skip. Vi leverer skreddersøm, og er inne i hele prosessen helt nede på på detaljnivå, sier Johannessen som svar på hvorfor de lykkes så godt med ferger om dagen.
– Det er lett å putte batteri inn i hvilket som helst kjøretøy – du kan hive en batteripakke i en Granada – men det gir ikke nødvendigvis god energieffektivitet, sier Johannessen.
Med kontraktsrushet de siste årene, er det duket for nyansettelser.
Bare siden august i fjor har de ansatt åtte nye medarbeidere.
På den siste utlysningen, var det over 300 søkere.
Sågar arkivrommet er gjort om til kontorer.
Det går faktisk så godt at de må utvide.
– Vi skal bygge ut 300 kvadratmeter i etasjen over her. Vi har en filosofi om å ha alle ansatte under samme tak. Da er det enklere å koordinere, og skape et best mulig produkt, sier Johannessen.
Selskapet har tidligere designet seismikkskip for GC Rieber og isbrytere til samme rederi, frakteskip for Eimskip, subsea-skip for Simon Møkster, forsyningsskip for Viking Supply og tungløftsfartøy for Boa Offshore.
– Vi har tegnet det meste, utenom fiskebåter og marinefartøy. For mange år siden bestemte vi oss for at vi ikke bare ville satse på offshore, og lege alle eggene i en kurv. Vi må ha flere ben å stå på, sier Johannessen.
Nå er det igjen fraktemarkedet de ser mot.
Multi Maritime har blant annet designet det nye frakteskipet til Ulvan rederi, et LNG plug-in hybrid lasteskip, som Trondheims-rederiet planlegger å bygge.
– Cluet er å se på skipet som et totalsystem, der all energi utnyttes til det fulle, sier Johannessen.
Selskapet har holdt hus på Øyrane i Førde sentrum siden opprettelsen i 1983.
Da sprang skipsdesignselskapet ut av Ankerløkken verft, som ble bygget innerst i Førdefjorden, .
Skipsbygging er forlengst en saga blott i Sogn og Fjordanes største by, men Multi Maritime går så det griner,
Åtte helelektriske
I fjor omsatte de for nesten 50 millioner kroner. I år blir det enda mer.Selskapet har designet fartøy for de fleste segmenter, men nå er det ferger de virkelig lykkes med.
Disse fartøyene har på mange måter blitt .
I dag er totalt 16 ferger under bygging, bestilt av norske fergerederier.
Ni av fergene er nullutslippsfartøy med rene batteriløsninger, og biodiesel-generatorer som backup.
De resterende syv er ulike hybrider med batteri, biodiesel og landstrømmuligheter.
Samtlige er designet av Multi Maritime.
24 på rappen
Såvidt Sysla klarer å finne ut, er det ingen andre designselskaper som har vunnet kontrakt med et norsk fergerederi siden høsten 2013.Det vil si at Førde-firmaet etter alt å dømme har landet 24 fergekontrakter på rappen.
– Hvis du ser på fergene som er bestilt, er vi desidert ledende på miljøteknologi om bord på skip. Vi leverer skreddersøm, og er inne i hele prosessen helt nede på på detaljnivå, sier Johannessen som svar på hvorfor de lykkes så godt med ferger om dagen.
300 søkere
Formelen for suksess, er å utnytte all energien om bord i et fartøy til fulle.– Det er lett å putte batteri inn i hvilket som helst kjøretøy – du kan hive en batteripakke i en Granada – men det gir ikke nødvendigvis god energieffektivitet, sier Johannessen.
Med kontraktsrushet de siste årene, er det duket for nyansettelser.
Bare siden august i fjor har de ansatt åtte nye medarbeidere.
På den siste utlysningen, var det over 300 søkere.
Alle under samme tak
Med 35 på lønningslisten, er kontorkapasiteten sprengt.Sågar arkivrommet er gjort om til kontorer.
Det går faktisk så godt at de må utvide.
– Vi skal bygge ut 300 kvadratmeter i etasjen over her. Vi har en filosofi om å ha alle ansatte under samme tak. Da er det enklere å koordinere, og skape et best mulig produkt, sier Johannessen.
Designer for Ulvan
Samtidig som de utvider lokalene i Førde, vil de ta suksessen fra fergefartøyene til nye segmenter.Selskapet har tidligere designet seismikkskip for GC Rieber og isbrytere til samme rederi, frakteskip for Eimskip, subsea-skip for Simon Møkster, forsyningsskip for Viking Supply og tungløftsfartøy for Boa Offshore.
– Vi har tegnet det meste, utenom fiskebåter og marinefartøy. For mange år siden bestemte vi oss for at vi ikke bare ville satse på offshore, og lege alle eggene i en kurv. Vi må ha flere ben å stå på, sier Johannessen.
Nå er det igjen fraktemarkedet de ser mot.
Multi Maritime har blant annet designet det nye frakteskipet til Ulvan rederi, et LNG plug-in hybrid lasteskip, som Trondheims-rederiet planlegger å bygge.
– Cluet er å se på skipet som et totalsystem, der all energi utnyttes til det fulle, sier Johannessen.
Publisert: 26.05.2017 09:09
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:10