Nytt
Glad for at hverdagen normaliseres
Senterleder forteller om en tøff tid, men fra i dag er det bare én butikk som er «koronastengt» ved Ålesund Storsenter.
Marius Rosbach
23.04.2020
De siste ukene har vært utfordrende for de fleste i butikkbransjen, og Ålesund Storsenter er ikke noe unntak. Nå gleder senterleder Therese Kolvik Habostad seg over at noe av normaliteten er i ferd med å vende tilbake og at kundene følger etter.
– Fra neste uke setter vi igjen felles åpningstider med driveplikt for alle butikkene. Da blir det enklere for kundene å vite hva de skal forholde seg til, samtidig som åpningstidene er lange nok til at det ikke hoper seg opp med kunder på spesielle tidspunkt, forteller Habostad til NETT NO.
Torsdag åpner TGR-butikken og Burger King igjen. Da er det kun én butikk igjen som er «koronastengt» ved senteret. I tillegg er også ett serveringssted og to frisører foreløpig stengt.
– Litt etter litt har kundene forstått at det er trygt å komme hit og handle. Samtidig ser vi at folk holder avstand til hverandre og benytter seg av tilgjengelig Antibac, forteller hun.
Da de omfattende smittevernstiltakene ble innført i mars, opplevde hun usikkerhet både hos kunder og ansatte.
– Når samfunnet åpnes mer, føler også butikkene seg trygge på at de innfrir kravene som stilles, legger hun til.
For eksempel TGR-butikken har et lite lokale, men får blant annet opp pleksiglass for å beskytte betjeningen og klistremerker som forteller hvordan folk skal forholde seg. I tillegg er det innført nye vaskerutiner for å dempe smittefaren.
– Vi har også forsøkt være fleksible og forstår at de ansatte er mennesker som har barn som plutselig måtte være hjemme. Det er vanskelig å være på hjemmekontor om man jobber i butikk, legger hun til.
At Brødrene Jangaard som eier kjøpesenteret, lot butikkene slippe å betale husleie for april, ble naturlig nok også satt pris på.
– Vi har hatt kapasitet til å tilby dette og dermed har driftsteamet vårt fått noen nye arbeidsoppgaver. Det har både butikker og kunder vært takknemlige for, forteller hun.
Senterlederen er imponert over hvordan leietakerne har vært kreative for å bidra. Påska er gjerne høytid for «snopsalg» og godteributikken har lagd en løsning der kundene kan bestille til «jente 4 år», og få levert et assortert utvalg på døra.
– Mange har tenkt at de må strekke seg lengre for å levere til kundene, når de ikke har kunnet komme til oss. Man må ikke bare se mørkt på det, men også se løsninger, sier Habostad.
– Fra neste uke setter vi igjen felles åpningstider med driveplikt for alle butikkene. Da blir det enklere for kundene å vite hva de skal forholde seg til, samtidig som åpningstidene er lange nok til at det ikke hoper seg opp med kunder på spesielle tidspunkt, forteller Habostad til NETT NO.
Torsdag åpner TGR-butikken og Burger King igjen. Da er det kun én butikk igjen som er «koronastengt» ved senteret. I tillegg er også ett serveringssted og to frisører foreløpig stengt.
Kunder og ansatte er tryggere
Til sammen har senteret 36 leietakere i sine lokaler og senterlederen legger ikke skjul på at de har hatt betydelig svikt i besøk og omsetning.– Litt etter litt har kundene forstått at det er trygt å komme hit og handle. Samtidig ser vi at folk holder avstand til hverandre og benytter seg av tilgjengelig Antibac, forteller hun.
Da de omfattende smittevernstiltakene ble innført i mars, opplevde hun usikkerhet både hos kunder og ansatte.
– Når samfunnet åpnes mer, føler også butikkene seg trygge på at de innfrir kravene som stilles, legger hun til.
For eksempel TGR-butikken har et lite lokale, men får blant annet opp pleksiglass for å beskytte betjeningen og klistremerker som forteller hvordan folk skal forholde seg. I tillegg er det innført nye vaskerutiner for å dempe smittefaren.
Les også:
Slapp å betale husleie
Senterlederen forteller at det har vært en utfordring å balansere markedsføringen mellom å bidra til best mulig omsetning for butikkene, og samtidig ta hensyn til at man skal unngå smittespredning.– Vi har også forsøkt være fleksible og forstår at de ansatte er mennesker som har barn som plutselig måtte være hjemme. Det er vanskelig å være på hjemmekontor om man jobber i butikk, legger hun til.
At Brødrene Jangaard som eier kjøpesenteret, lot butikkene slippe å betale husleie for april, ble naturlig nok også satt pris på.
Startet med hjemkjøring
I løpet av de siste ukene har storsenteret begynt å kjøre varer hjem til kunder.– Vi har hatt kapasitet til å tilby dette og dermed har driftsteamet vårt fått noen nye arbeidsoppgaver. Det har både butikker og kunder vært takknemlige for, forteller hun.
Senterlederen er imponert over hvordan leietakerne har vært kreative for å bidra. Påska er gjerne høytid for «snopsalg» og godteributikken har lagd en løsning der kundene kan bestille til «jente 4 år», og få levert et assortert utvalg på døra.
– Mange har tenkt at de må strekke seg lengre for å levere til kundene, når de ikke har kunnet komme til oss. Man må ikke bare se mørkt på det, men også se løsninger, sier Habostad.
Les også:
Analyse om konsekvensane av koronapandemien:
Mange har tenkt at de må strekke seg lengre for å levere til kundene, når de ikke har kunnet komme til oss
Publisert: 23.04.2020 05:55
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:56