Gruendere selger kunst paa nett
KUNSTSELGERE: Frank Keller (f.v.), Abigail Panganiban og Svein Malmedal fra gründerselskapet Inzpero i Ålesund, presenterte seg på Founders Lunch onsdag. 
Nytt

Gründere selger kunst på nett

Ålesund-selskap har skapt en digital markedsplass for kunst. Nå vil de vokse. 

Marius Rosbach
10.06.2020

Gründerne i oppstartsselskapet Inzpero var først ut da Ålesund Kunnskapspark (ÅKP) igjen inviterte til Founders Lunch onsdag.

Forretningsideen oppstod da daglig leder Frank Keller skulle flytte og skulle fylle «en haug med hvite vegger» i det nye hjemmet. Han fant ut at det fort ble en dyr affære og han synes det var vanskelig å navigere i markedet.

Samtidig er det en kjensgjerning at mange kunstnere tjener lite på arbeidet sitt, og mange sliter med å nå fram til markedet.

– Løsningen for oss ble en digital markedsplass for skandinavisk kunst, forteller Keller.

Han forteller at markedet for veggdekorasjon globalt er på rundt 50 milliarder amerikanske dollar. Rundt en tredel av dette er billedkunst, og det er her Inzpero satser.

Selskapet gjorde en emisjon tidligere i år, og til høsten satser de på å hente inn mer penger fra investorer. Underveis har de fått hjelp og støtte fra både Innovasjon Norge og ÅKP.

Plukker ut kunstnere de tror på
Gründerne er ikke en konkurrent til eksisterende kunstgallerier, og det dreier seg mer om varehandel på nett. I første rekke hjelper de folk til å pynte opp i hjemmet.

– Vi løser et problem med å dekorere veggene til folk. Dette er ikke kunst som skal stige i verdi, forteller Keller.

Inzpero plukker selv ut kunstnere de tror vil ha kommersiell suksess og sørger for å lage reproduksjoner. I dag har de rundt 50 kunstnere i «stallen». Rammer kjøpes inn fra Kina og til høsten vil trykk og distribusjon gjøres fra Øst-Europa.

Utfordres på kapitalstrategi
Founders Lunch arrangeres av ÅKP Blue Innovation Arena og er en møteplass for gründere, etablerte bedrifter, offentlige aktører og investorer.

– Det er viktig at vi starter tidlig med å utfordre selskaper på kapitalstrategi og hvordan de kan legge til rette for vekst. Oppstartsselskaper bør benytte enhver anledning til å selge selskapet sitt, påpeker Håvar Risnes som leder ÅKP Startup & Scaleup.

Han var spent på responsen da de igjen inviterte til et arrangement etter at det er løsnet på de mest inngripende smitteverntiltakene.

– Det sa «smack», så var det fullt, konstaterer han.


Vi løser et problem med å dekorere veggene til folk. Dette er ikke kunst som skal stige i verdi

Publisert: 10.06.2020 13:12

Sist oppdatert: 18.01.2023 12:13