Handelen på Moa holder stand
Kjøpesenteret har hatt færre folk innenfor dørene, men omsetningen er like høy som i fjor. Nå står «tidenes julehandel» for tur.
Omsetningen ved butikkene på Amfi Moa ligger på samme nivå som i fjor – tross perioder med nedstenging som følge av koronapandemien.
Ved utgangen av forrige uke var handelen ved kjøpesenteret i Ålesund på 2,385 milliarder kroner – en økning på marginale 0,7 prosent sammenligne med samme tid i fjor.
Det er tall som senterleder Anne Mari Rødal Kleppe er strålende fornøyd med etter at det så mørkt ut da koronapandemien slo til.
– Om du hadde spurt meg etter påske, sa hadde jeg svart at vi aldri kom til å ta igjen det tapte. Vi stengte jo halvparten av senteret og i tillegg hadde vi nesten ikke markedsføring i flere måneder, forteller hun til NETT NO.
Tar smittevernhensyn
Selv om handelen har økt uke for uke i sommer og høst skaper pandemien fortsatt utfordringer.
Denne uka kjører senteret i gang det tradisjonelle «Black Friday»-salget – men på grunn av smittevern blir det ikke som vanlig. Salget fordeles utover flere dager og de har sett seg nødt til å droppe medlemsarrangement.
– Nå må vi alle være forsiktige og tenke smittevern først, og handel i andre rekke, sier senterlederen.
Samtidig står det som er spådd å bli «tidenes julehandel» for døra.
Rødal Kleppe tror også salget vil ta seg opp de neste ukene, men oppfordrer samtidig folk til å gjøre fornuftige valg når det kommer til smittevern.
Mindre besøk – økt salg per kunde
Antallet mennesker som har vært innom senteret har gått betydelig ned. Hittil i år har det vært rundt 400.000 færre mennesker innenfor dørene.
Det er seks prosent nedgang – som betyr at hver enkelt som har vært innom, handler mer ved hvert besøk.
SSB-tall som NETT NO omtalte forrige uke viser at det er store svingninger mellom de ulike bransjene. Mens noen har «all time high», opplever andre tidenes verste år.
Hus, hjem og mat blant vinnerne
På Amfi Moa er butikkene i hus og hjem-segmentet er blant vinnerne, med en økning på 15 prosent i andel av omsetningen på senteret.
Også salget av matvarer har økt, sammen med omsetningen i spesialbutikker som apotek, gullsmed, optiker og lekebutikker.
Verst ramma er de som driver inn service og tjenesteyting, som kino, reisebyrå, frisører, bingo og treningssenter. De har en nedgang på hele 50 prosent.
Flere av driverne i dette segmentet er blant dem som har vært nødt til å holde steng i perioder på grunn av koronapandemien.
Les også: Amfi Moa vokser på nye tilbud
Bikket nesten tre mrd. på Moa i fjor
Håper på comeback for lokalhandel
Analyse: Spikaren i kista for mange i varehandel
Tar kreative grep for å holde hjula i gang
Senterleder: – Gått bedre enn vi frykta
Om du hadde spurt meg etter påske, sa hadde jeg svart at vi aldri kom til å ta igjen det tapte
Publisert: 17.11.2020 05:55
Sist oppdatert: 08.09.2021 09:44