Har laga digitalt verktoey for baerekraft
BÆREKRAFT: Bærekraft kan være en konkurransefordel påpeker viserektor Annik Magerholm Fet ved NTNU Ålesund, spesialrådgiver Oscar Kipperberg i Innovasjon Norge og daglig leder Runar Haugen i Bmerk i Ålesund. 
Nytt

Har laga digitalt verktøy for bærekraft

Mange bedrifter bommer i arbeidet med bærekraft. En nyvinning fra NTNU kan gi en konkurransefordel.

Marius Rosbach
27.08.2020

Bærekraft er blitt det nye mantraet for mange bedrifter og det brukes betydelige ressurser på området.

Viserektor Annik Magerholm Fet ved NTNU i Ålesund har doktorgrad i emner og har jobbet med bærekraft i en årrekke. Hun ser at flere trenger hjelp til å lykkes.

– Vi ser at det er mye usystematiske tilnærminger og mangelfull kompetanse når det kommer til hvordan dette bør kommuniseres ut, forteller hun til NETT NO.

– Skal være et levende verktøy
Det er noe av bakgrunnen for at NTNU og en rekke samarbeidspartnere har laget et digitalt verktøy med nettsida BH4S.no.

Fet forteller at de måtte tenke alternativt i møte med koronarestriksjonene, og at de derfor har laget nettsida som en ressursbank for bedrifter som er på jakt etter å finne ut hvordan de kan jobbe med temaet.

– Dette skal være et levende verktøy og framover skal vi legge til flere eksempel fra bedrifter, slik at andre kan gå inn og få konkrete tips til hvordan de kan jobbe, forteller Fet.

Samarbeider med smart by-lab
Verktøyet er i første omgang tenkt som en regional kompetanse-hub, eller knutepunkt, men de sikter høyere.

– Ambisjonen er at vi skal ta en nasjonal posisjon i utviklingen av denne kompetansen i næringslivet. Vi samarbeider også tett med FN-lab-en for smarte byer, og målet er at våre modeller skal brukes i det arbeidet, forteller hun.

Prosjektet har fått støtte fra fylkeskommunen i Møre og Romsdal og har 15 ulike partnere på laget. Siden nettsida ble publisert i mai, har NTNU fått flere internasjonale henvendelser med spørsmål om å bidra til tilsvarende prosjekt.

Les også: Vil bli havets «Silicon Valley»

Meiner det er livsfarleg å gå i fella med grønvasking

Mener det er mye å hente
Det har vært flere digitale samlinger, seinest torsdag, da daglig leder Runar Haugen i reklamebyrået Bmerk i Ålesund blant annet fortalte om hvilke feller bedrifter kan gå i.

Han påpeker at mange bedrifter på Nordvestlandet ligger i verdenstoppen når det kommer til teknologi og innovasjon. Samtidig mener han at flere får svekket sin markedsposisjon ved at det ikke gjøes en god nok jobb med å bygge inn bærekrafttiltak i markedsføring og kommunikasjon.

Også spesialrådgiver Oscar Kipperberg i Innovasjon Norge mener bedrifter har mye å hente ved å styrke arbeidet med merkevarebygging. Han mener norske bedrifter ofte leder an i produktutvikling, men at de er mindre flinke til å ta internasjonale posisjoner.

Han tror bedrifter som lykkes i å framstå med unike bærekraftposisjoner, har større sjanser til å lykkes med økt eksport og verdiskaping.

Les også: Endringsår for reklamebyrået Bmerk

Mener næringslivet bør satse på «Made in Norway»


 Vi ser at det er mye usystematiske tilnærminger og mangelfull kompetanse når det kommer til hvordan dette bør kommuniseres ut

Publisert: 27.08.2020 14:09

Sist oppdatert: 15.09.2021 12:22