Har stoerre kapasitet ved Ekornes kaia
SJØTRANSPORT: Ekornes har allerede oppfylt politikernes ønsker om mer sjøtransport og har mer kapasitet på kaia, forteller Lars Wittemann (innfelt) som har ansvaret for leveringskjeden hos møbelfabrikanten.
Nytt

Har større kapasitet ved Ekornes-kaia

Møbelfabrikken har allerede flyttet mye godstransport fra vei til sjø – uten en krone i støtte.

Marius Rosbach
11.10.2019
I statsbudsjettet for neste år blir det foreslått en bevilgning på 50 millioner kroner til en støtteordning som skal gjøre at mer gods transporteres via skip, framfor trailere på landeveien.
Ved Ekornes-fabrikken i Sykkylven har de allerede oppfylt politikernes målsetting. I dag kjører bare en håndfull trailere ut av fabrikken hver uke, mens gods tilsvarende 40 lastebiler nå blir fraktet via sjøveien.
– Vi har flyttet stort sett alt gods ut fra Norge til sjøen. Både det som selges til Europa, Asia og USA går direkte ut fra kaia vår på Ikornnes ved fabrikken, forteller Lars Wittemann som har ansvaret for leveringskjeden hos Ekornes, til NETT NO.

Bedre økonomisk og for miljøet

Ekornes har ikke fått offentlig støtte til omleggingen, eller hatt andre fordeler av å sende mer møbler på skip. Prøveordningen med tilskudd fra staten - som nå blir gjort permanent – gjelder kun for rederi.
– Vi har ingen fordeler som vareeier verken i direkte, eller indirekte støtte. Vår strategi er å utnytte den ressursen vi har i kaia på best mulig måte. Sjøtransporten er både mer miljøriktig og marginalt bedre økonomisk, forteller Wittemann.
I dag går det tre båter i uken ut fra Ekornes egen kai, til Rotterdam, Hamburg og Storbritannia. Men Wittemann påpeker at de mister mye av fleksibiliteten med sjøtransport. Derfor bruker de lastebiler som «backup»-løsning om det skjer noe uforutsett.

Les også:



Kan ta unna mer på kaia

EU-regler står i veien for at ordningen som nå blir innført, kan gjelde andre enn rederier. NETT NO har spurt samferdselsdepartementet om det gjøres noe for å endre på dette, men hadde ikke mottatt svar torsdag.
Wittemann er klar på at Ekornes ville hatt mulighet til å legge til rette for mer sjøtransport gjennom en slik ordning.
– Vi har kapasitet til å håndtere mer gods over kaia, om vi hadde fått tilgang på egnede støttemidler til det. Det er også i vår interesse å opprettholde et bra volum, sier han.
Samtidig som det i flere år har vært et tverrpolitisk ønske om å flytte mer godstransport fra vei til sjø, viser statistikk at utviklingen går i «feil» retning.

Flere har vist interesse

Ekornes har forhørt seg hos andre deler av næringslivet om det er flere som vil bruke kaia til å frakte gods til eller fra Sykkylven.
Wittemann forteller at det er vist interesse, men at det så langt ikke har materialisert seg i konkrete avtaler.
– Vi ser også at vi er i en litt unik situasjon med kaia i umiddelbar nærhet. Det sies gjerne at det er den første bevegelsen som koster, men her kan vi laste alt inn i konteinere og direkte ut på kaia, påpeker han.

Les også:



Ordning for havnestøtte

I forslaget til statsbudsjett ligger det også inne 51,3 millioner kroner til en tilskuddsordning for investering i effektive og miljøvennlige havner. Ordningen ble opprettet som en fra i år, og skal evalueres seinest 2021.
Seniorrådgiver Kjell Brataas i samferdselsdepartementet opplyser til NETT NO at tilskudd kan gis både til private og offentlige havner som er åpne for eksterne brukere.
– Det er et krav om at infrastrukturen som støttes, skal gjøres tilgjengelig for interesserte brukere på like og ikke-diskriminerende markedsvilkår, legger han til.

Mer om statsbudsjettet:



Vi har kapasitet til å håndtere mer gods over kaia, om vi hadde fått tilgang på egnede støttemidler til det

Publisert: 11.10.2019 05:55

Sist oppdatert: 24.04.2021 20:29