Har oekt omsetninga med to milliarder paa fire aar
KYSTEN RUNDT: Bunker Oil leverer drivstoff og smøremidler til fartøy ved mange anlegg langs kysten. I fjor omsatte de for nærmere fire milliarder kroner.
Nytt

Har økt omsetninga med to milliarder på fire år

Bunker Oil har mer enn doblet omsetninga siden 2010. De kan vise til en vekstkurve som få andre har.

Kristin Vidhammer
10.09.2015
Bunker Oil-konsernet leverer bunkers og smøremidler fra flere tankanlegg langs norskekysten. På landsiden leverer de drivstoff og fyringsoljer til autoindustri- og privatmarkedet. Kundene er alle slags fartøyer, industri og entreprenører, blant annet supply-, fiske- og fraktflåten, plattformer, seismikk, skipsverft og passasjerbåter/ferger. Selskapet formidler også leveranser av bunkers og smøreoljer i utenlandske havner.
Bunker Oil har også en kjede av automatiserte bensinstasjoner konsentrert i Møre og Romsdal, Troms og Finnmark samt Oppland og Sør Trøndelag.
Konsernet har hatt en særlig sterk vekst siste fem årene. Siden 2009 har omsetninga økt fra ca. 1 milliard kroner. Resultatene har hvert år vært solide, og har ligget i størrelsesorden 40 til 60-70 millioner kroner før skatt.

Mer press på marginene

Daglig leder og eier av Bunker Oil, Jan Magnus Kleven, opplevde i fjor et godt marked både på marine- og landsiden. Fallende priser i fjerde kvartal la imidlertid press på marginsituasjonen. Sammen med økte finanskostnader og tap på fordringer, svekket dette resultatet noe i forhold til 2013.
Les også:

Har vært år med høykonjunktur

Når det gjelder videre vekst, påpeker Kleven at salget speiler konjunkturene i samfunnet.
- Det har vært noen år med høykonjunktur, og når oljeprisen også har steget, har det slått ut på økende omsetningstall for oss. Når det gjelder utviklingen videre, regner vi med en nedgang framover, tatt i betraktning utviklingen innen verft og offshore, sier Kleven.
Han karakteriserer fjorårstallene til å være på det jevne.

Små marginer

- Vi er ikke fornøyd med en resultatmargin på 1 prosent av omsetninga. Det er små marginer i denne bransjen, og vi opplever tøff konkurranse. Det er pris som styrer, sier Kleven.
Han kjenner seg derfor overhodet ikke igjen i bildet som Siv Jensen tegner om at det er kartellvirksomhet i drivstoffbransjen.
- Nei, det er prismekanismen som styrer markedet vårt, påpeker han.
Bunker Oil har hatt en strategi der de har etablert mange leveringspunkt langs kysten, og en slik godt utbygget infrastruktur bidrar selvfølgelig positivt til resultatene.

Utvikling i år

I inneværende år forventer Kleven svakere tall.
- Iallefall når det gjelder omsetning, men marginsituasjonen behøver ikke nødvendigvis bli svakere, sier Kleven.
Selskapet fikk forøvrig i år en avtale med Fjord1 der Bunker Oil vil være eneleverandør på drivstoff på landsbasis.
Bunker Oil vil nå satse ytterlig i nord.
- Vi vil satse sterkere på Nord-Norge og Bergens-området framover, sier Kleven.

Fra olje til oppdrett og tilbake

Konsernet har vært i familiens eie i mange år, og har vært innom ulike bransjer.
- Faktisk begynte det hele med import av olje fra Russland i 1938, gjennom selskapet ROP. Siden var min bestefar en pioneer på sekstitallet ved at han var først på å drive oppdrett av regnbueørret. Dessverre gjorde sykdom til at han må legge ned virksomheten. 1992 overtok vi Mobil sine tankanlegg langs norskekysten, og det var begynnelsen på dagens Bunker Oil, sier Kleven.
Konsernet hadde ved årsskiftet 41 ansatte.

Publisert: 10.09.2015 09:15

Sist oppdatert: 22.07.2021 14:31

Mer om