Hard busskamp om flypassasjerer
VALDERØYA: Hard kamp om busspassasjerene mellom Vy Buss og Ålesund Turvogn Service på Valderøy ferjekai. Nå blir dette en sak for Konkurransetilsynet.
Nytt

Hard busskamp om flypassasjerer

Konkurransen om flypassasjerene har ført til priskrig, der Ålesund Turvogn Service mener Vy Buss misbruker sin dominerende stilling og dumper prisene.

27.02.2020
Fra nyttår har det vært to selskap som har konkurrert om passasjerene som skal fraktes mellom Ålesund lufthavn, Vigra og hurtigbåtkaia på Valderøya.
Dette har ført til priskrig, men også til et anstrengt forhold mellom det Vigra-baserte selskapet Ålesund Turvogn Service (ÅTS) og Vy Buss.
Nå har ÅTS klaget Vy Buss inn for Konkurransetilsynet for å ha misbrukt sin dominerende stilling etter konkurranseloven.
Begge selskapene ble fra 1. januar i år tildelt løyve til persontransport på strekningene Moa-Ålesund sentrum-Ytterland- Ålesund lufthavn tur/retur, og på Ålesund lufthavn - Valderøy ferjekai tur/retur.

Fra 90 til 55 kroner

I vedtaket fra samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, går det fram at det var et vilkår at ruter og rutetider skulle kunngjøres i Entur.
I klagen viser Myhre Advokatfirma, som representerer ÅTS, til at ÅTS straks kunngjorde ruter og rutetider på Entur, mens Vy ikkke gjorde det samme. Derimot mener ÅTS at Vy startet en intens markedsføring av sine flybussruter på sosial og digitale medier, for å få flest mulig potensielle reisene over på eget nettsted og egen app.
Først 10. januar la Vy ut rutetidene på Entur, men ble borte 14 dager senere, ifølge ÅTS, for så å bli tatt bort igjen, og tatt inn igjen 27. januar etter at ÅTS hadde etterlyst dette.
I klagen blir det vist til at Vy opprinnelig priset transporten til 90 kroner per tur, men senket prisen til 55 kroner etter at ÅTS startet med et introduksjonstilbud på 60 kroner per tur.
Myhre Advokatfirma skriver at ÅTS nå taper betydelige beløp på transporten, og risikerer at ruten legges ned.

Les også:


- Rovprising

Advokatfirmaet mener at Vy Buss sin forretningspraksis, som en dominerende aktør i markedet, er i strid med konkurranseloven.
- Min klient er ikke kjent med om dette er en praksis som Vy har hatt også i andre regioner, eller om det er begrenset til Møre og Romsdal fylke.
- Videre er ÅTS av den oppfatning at senkingen av prisen fra 90,- til 55,- er gjort for å presse ÅTS ut av markedet. Siden Vy er en dominerende aktør, antas dette å være rovprising i strid med konkurranseloven, heter det i klagen.
Der blir det vist til at ÅTS, og alle andre konkurrenter av Vy, er små, og med begrensede ressurser til å konkurrere, og ber om at Konkurransetilsynet gjør nærmere undersøkelser for å bringe på det rene om det foreligger et brudd på konkurranseloven.
- I motsatt fall kan man risikere at Vy går fra å være en dominerende aktør til å få et monopol, heter det.

- Avventer eventuell behandling

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy Buss skriver i en epost til NETT NO at Vy Buss har mottatt klagen til Konkurransetilsynet fra Ålesund Turvogn Service, og avventer Konkurransetilsynets eventuelle behandling av saken.
- Utover dette har vi ikke flere kommentarer i denne saken.

Les også:



Siden Vy er en dominerende aktør, antas dette å være rovprising

Publisert: 27.02.2020 05:56

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:53