Nytt
Her er Brødrene Aa sitt forslag til utslippsfri hurtigbåt
Brødrene Aa har utviklet nytt design for nullutslipps hurtiggående passasjerbåter med hydrogen som drivstoff.
Marius Rosbach
03.12.2019
Fartøytypen ble presentert tirsdag og har fått navnet Aero 42 Hydrogen. Designet er en katamaran på 42,8 meter som kan gå med 34 knops fart på avstander opptil 150 nautiske mil.
Nordfjord-verftet er ett av fem selskap, som ble utfordret av fylkeskommunen i Trøndelag til å utvikle nullutslippsløsninger for hurtigbåter. Resultatet fra Brødrene Aa er altså fartøyet som ble presentert tirsdag.
– Takket være dyktige medarbeidere og samarbeidspartnere er vi klare til å bygge det som kan bli Norges første hurtiggående hydrogendrevne passasjerbåt, uttaler Tor Øyvin Aa i en pressemelding.
Aero 42 Hydrogen skal også bygges i karbon, slik verftet har spesialisert seg på de siste årene. Båten skal ha en kapasitet på 275 passasjerer og ble presentert under arrangementet Utslippsfrie hurtigbåter på Hell tirsdag.
Disse fem var: Brødrene Aa, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk As, Transportutvikling As og Selfa Arctic AS.
I ettertid har også en rekke andre fylkeskommuner blitt med på samarbeidet. Hurtigbåttrafikken er den formen for kollektivtrafikk som fører til mest klimautslipp, og flere fylkeskommuner har mye å hente på kutt i denne sektoren.
Brødrene Aa håper at deres fartøy blir valgt til ruta mellom Trondheim-Kristiansund, men foreløpig er det ikke bestilt noen nye båter.
Det blir opp til fylkeskommunene og vurdere forslagene som nå er kommet på bordet. Sogn og Fjordane og Trøndelag er de av fylkeskommunene som så langt ligger først i løypa til å bestille hurtigbåter med nullutslipp.
Verftet har også bygd opp egen kompetanse på hydrogenteknologi.
– I arbeidet med Trøndelag sin krevende utviklingskontrakt har vi blant annet med oss Westcon Power & Automation og operatøren Boreal, sier teknisk direktør Anstein Aa i pressemeldingen.
For optimal sikkerhet er brenselceller og lagertanker for hydrogen plassert helt akterut i båten. Designet har slanke skjærende skrog, som skal sikre god energiøkonomi. Materialvalg og design gjør fartøyet svært lett. I tillegg er god passasjerkomfort og universell utforming tatt i vare, opplyser verftet.
Trond Strømgren, leder for forskning og utvikling i klyngen, har vært med å utvikle det banebrytende konseptet Deep Purple for lagring av hydrogen på sjøbunnen.
Nordfjord-verftet er ett av fem selskap, som ble utfordret av fylkeskommunen i Trøndelag til å utvikle nullutslippsløsninger for hurtigbåter. Resultatet fra Brødrene Aa er altså fartøyet som ble presentert tirsdag.
– Takket være dyktige medarbeidere og samarbeidspartnere er vi klare til å bygge det som kan bli Norges første hurtiggående hydrogendrevne passasjerbåt, uttaler Tor Øyvin Aa i en pressemelding.
Aero 42 Hydrogen skal også bygges i karbon, slik verftet har spesialisert seg på de siste årene. Båten skal ha en kapasitet på 275 passasjerer og ble presentert under arrangementet Utslippsfrie hurtigbåter på Hell tirsdag.
Fem forslag
Bakgrunnen for nyvinningen er at Trøndelag fylkeskommune som skulle jobbe frem og demonstrere at nullutslipp er mulig for hurtigbåter med hastigheter over 30 knop.Disse fem var: Brødrene Aa, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk As, Transportutvikling As og Selfa Arctic AS.
I ettertid har også en rekke andre fylkeskommuner blitt med på samarbeidet. Hurtigbåttrafikken er den formen for kollektivtrafikk som fører til mest klimautslipp, og flere fylkeskommuner har mye å hente på kutt i denne sektoren.
Brødrene Aa håper at deres fartøy blir valgt til ruta mellom Trondheim-Kristiansund, men foreløpig er det ikke bestilt noen nye båter.
Det blir opp til fylkeskommunene og vurdere forslagene som nå er kommet på bordet. Sogn og Fjordane og Trøndelag er de av fylkeskommunene som så langt ligger først i løypa til å bestille hurtigbåter med nullutslipp.
Samarbeid med Westcon og Boreal
Brødrene Aa har langt erfaring i å levere mindre båter med lave utslipp. Blant annet har de bygget de prisbelønte turistbåtene «Future of The Fjords» og «Vision of the Fjords».Verftet har også bygd opp egen kompetanse på hydrogenteknologi.
– I arbeidet med Trøndelag sin krevende utviklingskontrakt har vi blant annet med oss Westcon Power & Automation og operatøren Boreal, sier teknisk direktør Anstein Aa i pressemeldingen.
For optimal sikkerhet er brenselceller og lagertanker for hydrogen plassert helt akterut i båten. Designet har slanke skjærende skrog, som skal sikre god energiøkonomi. Materialvalg og design gjør fartøyet svært lett. I tillegg er god passasjerkomfort og universell utforming tatt i vare, opplyser verftet.
Vil lagre hydrogen på havbunnen
Sikker lagring av hydrogen er en utfordring i sentrale havneområder. Brødrene Aa tilfører Trøndelags-prosjektet en ny løsning via sitt nære samarbeid med den nasjonale hydrogenklyngen Ocean Hyway Cluster.Trond Strømgren, leder for forskning og utvikling i klyngen, har vært med å utvikle det banebrytende konseptet Deep Purple for lagring av hydrogen på sjøbunnen.
Les også:
Takket være dyktige medarbeidere og samarbeidspartnere er vi klare til å bygge det som kan bli Norges første hurtiggående hydrogendrevne passasjerbåt
Publisert: 03.12.2019 14:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:39