Frisørsalongene ble pålagt å stenge da regjeringen 12. mars kom med de omfattende tiltakene for å forhindre koronasmitte. Nå får de omsider lov å åpne igjen.
- Vi har tapt masse omsetning, sier markedsansvarlig Marthe Lorentzen i frisørselskapet Cancam. Nå gleder hun seg til gjenåpningen. Med fire salonger i Ålesund, en i Molde og eget frisørakademi er Cancam en av de største aktørene i frisørnæringen på Nordvestlandet.
I 2018 (sist tilgjenglige tall) hadde salongen og nettbutikken 21 millioner kroner i omsetning.
Salongen har 30-35 ansatte på hel- eller deltid, og veksten i nettbutikken har gjort at noen har hatt arbeid, selv om de fleste er permitterte. Til tross for stor etterspørsel og mange bestillinger kommer Cancam ikke til å ta inn alle permitterte med en gang.
-Usikkerheten om hvordan markedet blir, sier Marthe Lorentzen om hvorfor selskapet venter med å hente alle tilbake fra første dag.
- De fleste plassen får vi bare bruke annenhver stol, sier Lorentzen om hva en meters avstand betyr for Cancam.
Tilrådingen om at alle bør få håret vasket, at kapper skal være engangskapper eller bare brukes på en kunde før de vaskes og at alle berøringsflater skal vaske ofte gjør også det blir mer tidkrevende å klippe hver kunde. Noe, som å vaske hender og utstyr mellom hver kunder, er allerede på plass
- Vi har tapt masse omsetning, sier markedsansvarlig Marthe Lorentzen i frisørselskapet Cancam. Nå gleder hun seg til gjenåpningen. Med fire salonger i Ålesund, en i Molde og eget frisørakademi er Cancam en av de største aktørene i frisørnæringen på Nordvestlandet.
I 2018 (sist tilgjenglige tall) hadde salongen og nettbutikken 21 millioner kroner i omsetning.
Nettbutikkvekst
Det er ikke bare håret til kundene som har vokst siden fristørsalongene stengte. Lorentzen sier nettbutikken - som selger hårprodukter - har hatt tre ganger høyere sal enn vanlig under nedstengningen. I fjor solgte nettbutikken for omlag to millioner kroner.Salongen har 30-35 ansatte på hel- eller deltid, og veksten i nettbutikken har gjort at noen har hatt arbeid, selv om de fleste er permitterte. Til tross for stor etterspørsel og mange bestillinger kommer Cancam ikke til å ta inn alle permitterte med en gang.
-Usikkerheten om hvordan markedet blir, sier Marthe Lorentzen om hvorfor selskapet venter med å hente alle tilbake fra første dag.
Redusert kapasitet
Når frisørsalongen åpner igjen har de en veileder om hvordan redusere smitterisikoen å holde seg til. Den kom fra myndighetene i forrige uke, og begrenser kapasiteten i salongen, blant annet ved råd om å holde minst en meters avstand mellom hver kunde/frisør.- De fleste plassen får vi bare bruke annenhver stol, sier Lorentzen om hva en meters avstand betyr for Cancam.
Tilrådingen om at alle bør få håret vasket, at kapper skal være engangskapper eller bare brukes på en kunde før de vaskes og at alle berøringsflater skal vaske ofte gjør også det blir mer tidkrevende å klippe hver kunde. Noe, som å vaske hender og utstyr mellom hver kunder, er allerede på plass
Publisert: 27.04.2020 08:30
Sist oppdatert: 12.03.2021 13:49