Kongsberg Maritime har fått kontrakt på å designe og utstyre et hybrid kjemikalietankskip for den danske operatøren Terntank. Dette blir det tiende skipet som rederiet bestiller fra Kongsberg Maritime, skriver Kongsberg Maritime i en pressemelding.
Alle skipene bygge på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
De fire siste fartøyene i serien skal utrustes med moderne seil (se illustrasjon) som alene skal bidra til å redusere utslipp med opptil 19 prosent, ifølge pressmeldingen.
Det første av skipene med seil blir levert neste år.
Skipene bygges for å kunne seile på diesel, biodrivstoff eller metanol, og og de fire siste fartøyen har også hjelp av seil.
- Dette nye designet er tilpasset nye drivstoffer og passer Terntanks ønske om å ta i bruk bærekraftige teknologier. Å bestille ti skip, som alle vil gi 40 prosent mindre utslipp enn 2025 fase 3-kravene, er en klar forpliktelse fra Terntanks side. Det viser også en fremtidsrettet skipseier som ønsker å ha en flåte som bruker den nyeste teknologien for å redusere drivstoffkostnader og utslipp, sier Rune Ekornesvåg, Kongsberg Maritime’s Sales Director – Ship Design, i pressemeldingen.
I tillegg til Terntank ti skip har den svenske operatøren Sirius Rederi AB. bestil to fartøy, som ogås bygges av China Merchants Jinling Shipyard.
Publisert: 14.06.2024 09:43
Sist oppdatert: 14.06.2024 09:43