Koronatap for Polaris avisene
ANNONSESVIKT: Sunnmørsposten og de andre avisene i Polaris Media Nordvestlandet hadde en nedgang i annonseinntektene fra 36 millioner kroner i 2. kvartal 2019 til 26 millioner i 2. kvartal 2020.
Nytt

Koronatap for Polaris-avisene

Avisene i Polaris Media Nordvestlandet mistet nesten 10 millioner kroner i inntekter i andre kvartal.

23.09.2020
Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke og en rekke andre lokalaviser på Nordvestlandet fikk tilsammen en inntektsnedgang fra 89,3 millioner kroner i 2. kvartal i 2019 til 79,8 millioner kroner 2. kvartal 2019.
Det var først og fremst annonseinntektene som sviktet, både på papir og digitalt, viser halvårsrapporten til Polaris Media, der Polaris Media Nordvestlandet er et underkonsern. Bare abonnementsinntektene gikk opp, fra 46,4 til 48,6 millioner kroner.

Tapte på epidemien

"Utbruddet har påvirket det finansielle resultatet til Polaris Media ved reduserte annonse- og trykkeriinntekter.", skriver konsernsjef Per Axel Koch i halvårsrapporten om konsekvensen av koronaepidemien.
Han skriver også at inntektene økte mot slutten av andre kvartal, etterhvert som samfunnet ble mer åpnet.
Kostnadskutt er grunnen til at lønnsomheten ikke falt i takt med inntektsnedgangen. Polariskonsernet fikk blant annet hjelp av de offentlige støttetiltakene for å dempe de økonomiske konsekvensen av tiltakene mot smittesprening: "Myndighetenes covid-19-tiltak med midlertidige lettelser i arbeidsgiveravgift og redusert arbeidsgiverperiode for sykelønn utgjør ca. 6 mill. i reduserte kostnader i andre kvartal.", heter det i halvårsrapporten.

Publisert: 23.09.2020 13:26

Sist oppdatert: 10.02.2021 15:01