Lager elektrisitet av spillvarme
EGET KRAFTVERK: Den nye fiskebåten Skipsteknisk har utviklet for fiskebåtrederiet Selvåg Senior er den første fiskebåten i verden som kan produserer strøm av overskuddsvarmen fra eksosen.
Nytt

Lager elektrisitet av spillvarme

Skipsteknisk-kontrakt i boks etter fire års arbeid.

11.12.2020
Skipsteknisk i Ålesund har tegnet fiskebåten fiskebåtrederiet Selvåg Senior i Nordland skal få bygget hos Cemre Shipyard i Tyrkia.
Båten blir en 79,5 meter lang og 16,2 meter bred kombinert ringnotsnurper/pelagisk tråler som skal ha naturgass som hovedenergikilde.
Dette er den tredje norske fiskerbåten som bygges for å gå på naturgass, men blir den første i verden som bygges med et energigjenvinninganlegg som også kan utnytte overskuddsvarme til å produserer strøm, sier Inge Bertil Straum, som er leder for fiskerbåtvirksomheten i Skipsteknisk.

Startet i 2016

Arbeidet med å utvikle den nye båten startet allerede i 2016 og har blitt intensivert det siste halvannet året, sier Straume.
Når fiskebåtrederiet nå har signert byggekontrakt betyr det også at Skipsteknisk er sikret belønning for innsatsen.
Båten bygges blant annet med en nyutviklet vertikal gasstank i forskipet, som krever mindre plass enn tradisjonelle tanker. Naturgass i seg selv gir mindre utslipp en diesel, og sammen med energigjennvinningssystemet skal utslipp av gasser, med svovelgasser, nitrogenoskid og CO2 som de viktigste, reduseres med 42 prosent sammenligent med tradisjonell dieseldrift, skriver Skipsteknisk i en pressemelding.

Lavere kokepunkt

Straume vil ikke gå i detalj på hvordan skipet kan lage strøm av overskuddsvarme, men sier det er fransk system som brukes.
Ved å varme opp en væske til kokepunktet kan dampen drive en turbin som produserer strøm.
Overskuddsvarmen er ikke høy nok til at det kan brukes vann, men høy nok til at væske med lavere kokoepunkt kan brukes.
Båten får også en batteripakke som vil erstatte en dieseldrevet hjelpemotor, som flater ut belastingen på hovedmotoren til sjøs og er strømkilde når båten ligger ved land. Båten skal også kunne ta i mot strøm fra lland når den ligger ved kai.

Billigere drivstoff

I tillegg til mindre utslipp er også naturgass et billigere drivstoff en diesel. Men det koster mer å bygge båten enn en tradisjonell dieseldrevet fiskebåt, slik at det tar noen år før den økonomisk gevisnten kommer for rederiet, ifølge Straume.
Han anslår at en slik båt ville kostet over en halv milliard kroner å bygge ved et norske verft og sier prisforskjellen mellom Noreg og Tyrkia var omlag 15-20 prosent.

Publisert: 11.12.2020 09:48

Sist oppdatert: 10.02.2021 15:08