Nytt
Langsiktig løp mot Russland
En rekke bedrifter på Nordvestlandet har gått sammen for å sikre seg oppdrag når russerne fornyer fiskeflåten.
15.12.2016
I 2018 vil fordelingen av de russiske fiskekvotene 15 år fremover fordeles. Det vil utløse en stor fornying i den russiske fiskeflåten er Rune O. Methi i Det norsk-russiske handelskammeret overbevist om.
Anslagene for hvor mye båtbygging det kan bli snakk om varierer veldig, men Lethi peker på at snittalderen for fiskeflåten i Russland er rundt 30 år. Det blir uansett mye oppdrag å konkurrere om.
- Vi ønsker å posisjonere oss i forkant av fornyingen av den russiske fiskeri-flåten, sier Methi.
Prosjektet er spesielt rettet mot de viktigste fiskeri- og industrimiljøene; Murmansk, St.Petersburg, Kaliningrad, Vladivostok og Petropavlovsk.
Methi understreker at det er et langsiktig arbeid.
- Dette er industriell markedsføring. Dette handler om å bygge relasjoner. Det er ikke noe som ordner seg over natten, sier han.
Anslagene for hvor mye båtbygging det kan bli snakk om varierer veldig, men Lethi peker på at snittalderen for fiskeflåten i Russland er rundt 30 år. Det blir uansett mye oppdrag å konkurrere om.
Posisjonering
Gjennom Det norsk-russiske handelskammeret har Mørenot, Optimar, Fiskerstrand Verft, Rolls-Royce Marine, Scana Propulsion, Teknotherm, Triplex og Mustad Autoline etablert et felles salgs- og markedsføringsprogram rettet mot det russiske markedet- Vi ønsker å posisjonere oss i forkant av fornyingen av den russiske fiskeri-flåten, sier Methi.
Langsiktig arbeid
Markedsføringsarbeidet går blant annet på å være til stede på fiskerimesser, arrangerer møter og seminarer og knytte kontakt inn mot russiske myndigheter.Prosjektet er spesielt rettet mot de viktigste fiskeri- og industrimiljøene; Murmansk, St.Petersburg, Kaliningrad, Vladivostok og Petropavlovsk.
Methi understreker at det er et langsiktig arbeid.
- Dette er industriell markedsføring. Dette handler om å bygge relasjoner. Det er ikke noe som ordner seg over natten, sier han.
Dette er industriell markedsføring. Dette handler om å bygge relasjoner. Det er ikke noe som ordner seg over natten
Publisert: 15.12.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:04