Med gode marginer innen mote
MODO: Her er ansatt Amalie Hove ved Modo på Moa avbildet i november i fjor. 
Nytt

Med gode marginer innen mote

Modo med gode resultater også i fjor, men de merket brems og utflating i netthandelen. 

Kristin Vidhammer
23.05.2017

Modo i Ålesund har hatt stor vekst siste årene. I fjor fikk de en omsetning på over 25 millioner kroner og med et resultat før skatt på nesten 2,9 millioner kroner (se tabell).

De har to butikker, på Moa og i Ålesund sentrum.

medium

- Modo har hatt en eventyrlig utvikling, og har blitt kåret til Gasellebedrift fem ganger. Da vi startet første butikken her på Moa for ti år siden, var det herreklær vi begynte med. Da vi etablerte butikk i byen, skjøt veksten fart. Nå selger butikkene våre også mer dameklær enn herreklær, sa medaksjonær Christer Aakernes til NETT NO i november i fjor.

Les også: Lokaleide motebutikker holder stand

Christer og Else-Karin Aakernes eier 52 prosent i Modo gjennom Chris Holding, mens daglig leder Alexander Kobbevik eier 48 prosent.

Vekst i netthandel

Modo har en god vekst i netthandelen, og i 2015 utgjorde den ifølge Aakernes ca. 13 prosent av omsetningen.

- Det er en betydelig andel, og vi er tilknyttet Miinto. Netthandel genererer også salg til butikken, og prisene i butikken er like gode. I år har vi imidlertid sett en liten brems og utflating av veksten i netthandel, slik som også mange andre butikker opplever. Det kan kanskje skyldes at kundene ikke lenger klarer å henge med i all informasjonen og alle kampanjer, sa Aakernes videre.

Kundene er ifølge Aakernes flinke til å orientere seg om prisene på nett.

- Derfor må vi tilpasse prisene i butikkene, det skal ikke være noe poeng at det skal lønne seg å handle på Zalando framfor her i butikken, sa han.

Modo hadde i fjor sju årsverk.

Netthandel genererer også salg til butikken

Publisert: 23.05.2017 09:05

Sist oppdatert: 21.06.2022 22:53