Moere og Romsdal fikk mest fra GIEK
GARANTI: De første garantiene under den nye skipsgarantiordningen gikk til bygging av flere batteridrevne ferger for Fjord1, som Hadarøy på strekninga Hareid - Sulesund.
Nytt

Møre og Romsdal fikk mest fra GIEK

Vard, Ulstein Gruppen, Havila og Havyard bidrog til at Møre og Romsdal også i fjor var det fylket med mest garantier fra GIEK.

05.04.2019

- Regjeringen ønsker at flere norske bedrifter skal lykkes i utlandet. Det er viktig for å sikre og skape arbeidsplasser her hjemme. GIEK har bidratt til flere prosjekter i verftsindustrien og til rederi i Møre og Romsdal. Det viser at garantiene virker, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, i en pressemelding.

GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) stimulerer norsk næringsliv til økt internasjonal handel og eksport ved å garantere for lån, investeringer eller produktleveranser.

I fjor utstedte GIEK nye garantier for 14 milliarder kroner, en økning på 17 prosent fra 2017.

- Skreddersydde garantier

Veksten i nye søknader var enda høyere, 21 prosent. Det viser etatens årsrapport.

- GIEK hjelper næringslivet med å omstille seg til ny teknologi, nye markeder og fornybar energi. Garantiene blir skreddersydd etter nye behov i Norge og konkurransesituasjonen internasjonalt.

- Jeg er særlig glad for at flere SMB-bedrifter innenfor havnæringer har begynt å bruke GIEK for å investere hjemme og vokse ute, sier administrerende direktør Wenche Nistad i GIEK, i pressemeldingen.

5,1 milliarder til Møre og Romsdal

Totalt fikk Møre og Romsdal 5,1 milliarder kroner i garantier til verftsindustrien og rederier i inn- og utland.

Nest høyst var Telemark med 2,8 milliarder, der de største garantiene gikk til modernisert gjødselproduksjon på Herøya og verftsindustrien i Brevik.

Tredje mest fikk Sogn og Fjordane som mottok garantier for 1,4 milliarder for fornybar vindkraft.

Høy sysselsettingseffekt

GIEK har også sett på sysselsettingseffekten og verdiskapningen.

Også her topper Møre og Romsdal klart med en sysselsettingseffekt på 1.820 årsverk og en verdiskapning på vel 1,1 milliarder kroner.

Sysselsettingseffekten i Sogn og Fjordane er utregnet til 780 årsverk og verdiskapningen til 580 millioner kroner.

Fjord1 først ute

GIEK viser i årsrapporten til at et viktig eksempel på nye produkter er en midlertidig ordning for garantier til kjøp av skip produsert ved verft i Norge til bruk i Norge.

De første garantiene under skipsgarantiordningen gikk til bygging av flere batteridrevne ferger for Fjord1.

Den nye ordningen er særlig aktuell ved finansiering av nye miljøvennlige norske ferger, brønnbåter og fiskefartøy og omfatter både GIEK og Eksportkreditt Norge.

Stortinget utvidet i fjor også rammen for byggelånsgarantiordningen fra 5 til 7 milliarder kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Dette var viktig for at GIEK, sammen med bankene, fortsatt skulle kunne hjelpe verftene i omstillingen til nye fartøytyper.

For eksempel viser GIEK til at cruisekontrakter ved norske verft utfjorde mer enn ti milliarder kroner ved siste årsskifte.

Viktig for kompetansen

GIEK viser samtidig til at byggingen av nye skipstyper har presset lønnsomheten ved verftene, men er avgjørende for å beholde det unike kompetansemiljøet i Norge, inklusive aktiviteten og kompetansen i den store underleverandørindustrien.

Det var ved årsskiftet utestående ansvar på 3,7 milliarder under byggelånsgarantiordningen.

GIEK fastslår også at spenningen i internasjonal handel har økt, men sammen med andre lands garantietater bidrar GIEK til å lette internasjonale pengetransaksjoner og holde handelen gående.

Havnæringer som fiskeindustri, havbruk, cruise og miljøvennlig skipsteknologi forventes å utgjøre en større del av GIEKs garantiportefølje fremover – sammen med fornybar energi.

Jeg er særlig glad for at flere SMB-bedrifter innenfor havnæringer har begynt å bruke GIEK 

Publisert: 05.04.2019 09:09

Sist oppdatert: 25.03.2021 13:45