Naa ligger halve nordsjoeflaaten av slike skip i opplag
I OPPLAG: Solstad Offshore legger Nordmand Ivan (bildet) i opplag.
Nytt

Nå ligger halve nordsjøflåten av slike skip i opplag

Halve ankerhåndteringsflåten som betjener Nordsjøen er tatt ut av markedet. Solstad-skipet Normand Ivan er det aller siste som seilte inn i opplagsbøyene.

Administrator
07.11.2016
I oktober gikk det ifølge offshoremeglerne i Westshore hele på norsk side av Nordsjøen ble hentet inn på jobb.

Ingen rigg – ingen jobb

Den labre aktiviteten får offshore-rederiene til å ta ut stadig nye skip fra markedet. Ankerhåndteringsfartøyet Normand Ivan gikk i opplagsbøyene i helgen.
– Det er bare å telle rigger i opplag. Det tallet er ganske dramatisk, og det som skaper problemet for ankerhåndteringsmarkedet, sier driftsdirektør Tor Inge Dale i Solstad
– Jobbene som har vært på tampen nå for båtene, har i stor grad vært å taue inn rigg i opplag.
Solstad Offshore blir neppe siste rederiet som legger skip i opplag denne vinteren.
viser at 30 ankerhåndteringsfartøy er sendt i opplagsbøyene. Tallene viser kun de norske rederiene.

Høye driftskostnader

Driftskostnadene er ofte dobbelt av det som skipene får i dagrate. Å godta jobber uten fortjeneste har blitt standard.Westshore skriver i sine markedsrapporter at nøkkelen til overlevelse har blitt et spill for den som blør minst. Men med havnekostnader og uker mellom jobb, bidrar det til et skikkelig blodbad.– Det er en kompleks avgjørelse som ligger bak det å sende skip i opplag, eller om en skal ha dem videre i drift. Vi må som alle andre tenke på å redusere kostnadene så mye vi kan i tiden som kommer. Det er mye kostnader knyttet til å ha skip i drift i et så dårlig marked, sier Dale.
For rederiet var tiden moden for å sende sitt niende ankerhåndteringsfartøy til kai.
– Det var egentlig tenkt å ta Normand Ivan inn i opplag tidligere, men skipet har hatt del oppdrag i det siste. Vi har derfor drøyd det, for å utnytte siste rest av markedet.

Må permittere

Ankerhåndteringsfartøyet har siden levering jobbet mange år i Asia. I fjor fikk rederiet til skipet, men etter dokking i vår har Normand Ivan operert i Nordsjøen. Nå blir det derimot pause på ubestemt tid.– Det er vanskelig å si hvor lenge båten blir liggende, for vi har ikke noe i horisonten. Men i likhet med alle våre skip, blir Normand Ivan liggende i varmt opplag.Fartøyet seiler på NOR-flagg med norsk mannskap.
– Permitteringer varsles fortløpende, men fordi vi bruker folk på tvers av flåten, er det ikke helt klart hvor mange som blir permittert.

Publisert: 07.11.2016 15:16

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:03