Strenge corona-restriksjoner gjør at Hurtigruten må ta drastiske grep: 14 av 16 skip blir midlertidig tatt ut av drift, den viktige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes reduseres til et minimum, og ytterligere 2600 ansatte blir permittert.
- Å måtte stanse nesten all virksomheten vår er tøft. Men på grunn av situasjonen, er dette det eneste vi kan gjøre nå. Det er en helt ekstraordinær krise som nå rammer Norge, og den treffer Hurtigruten hardt. Det tvinger frem helt ekstraordinære tiltak, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en pressemelding onsdag.
På norskekysten blir 9 av 11 skip som seiler i rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes tatt ut av drift til og med 19. april.
I denne perioden vil Hurtigruten - etter avtale med regjeringen - drive lokaltrafikk med to skip i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes. Dette gjøres for å ivareta den viktigste gods- og persontrafikken mellom havner i Nord-Norge.
Hurtigruten opplyser at selskapet ikke har hatt mistenkte eller bekreftede smittetilfeller på noen av selskapets skip.
- Dette er en kritisk viktig nasjonal dugnad, som vi støtter fullt ut og bidrar til på alle måter vi kan. Men det rammer også driften vår direkte og indirekte, og tvinger frem disse endringene, sier Skjeldam.
Det blir vist til at flere av havnene har blant annet stengt muligheter for av- og påstigende passasjerer. Lokale og nasjonale karantenebestemmelser, kombinert med andre restriksjoner, gjør også bemanningssituasjonen på skipene svært krevende.
- Vi er i løpende dialog med regjeringen om hvordan vi nå ivaretar den aller mest samfunnskritiske delen av tjenestene, som kysten trenger gjennom den verste krisen. Vi har nå fått på plass en løsning med to skip for å sikre transport av lokalpassasjerer, i tillegg til gods, post, medisiner og andre varer som samfunnene langs kysten trenger, sier Skjeldam.
Når Hurtigruten nå tar store deler av flåten ut av trafikk, blir ytterligere 2600 ansatte permittert, de langt fleste av dem mannskap på skipene.
- Vi har en tett dialog med de tillitsvalgte for å sikre en best mulig prosess. Vi har forståelse for at dette er en krevende situasjon for alle som nå berøres av permitteringene, sier Skjeldam.
Blant Hurtigrutens forslag, er fritak fra skatter, avgifter og moms for å lette overgangen til en normalsituasjon, samt å sette Reisegarantifondet og Statens obligasjonsfond i stand til å levere langsiktige løsninger som sikrer likviditet.
- Vi jobber med hundrevis av små og mellomstore bedrifter i Norge. Alle trenger hjelp. Vi mener at tiltakene nå må konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt. Ellers vil vi se uopprettelig skade og konkurser som kunne vært unngått. Dette handler om titusenvis av arbeidsplasser, sier Skjeldam.
- Å måtte stanse nesten all virksomheten vår er tøft. Men på grunn av situasjonen, er dette det eneste vi kan gjøre nå. Det er en helt ekstraordinær krise som nå rammer Norge, og den treffer Hurtigruten hardt. Det tvinger frem helt ekstraordinære tiltak, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en pressemelding onsdag.
Kun to skip Bergen - Kirkenes
Tiltakene er de mest omfattende i Hurtigrutens historie.På norskekysten blir 9 av 11 skip som seiler i rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes tatt ut av drift til og med 19. april.
I denne perioden vil Hurtigruten - etter avtale med regjeringen - drive lokaltrafikk med to skip i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes. Dette gjøres for å ivareta den viktigste gods- og persontrafikken mellom havner i Nord-Norge.
- Nasjonal dugnad
Hurtigrutens ekspedisjonscruisevirksomhet i og utenfor norsk farvann stoppes også midlertidig. Her gjelder stansen til og med 28. april.Hurtigruten opplyser at selskapet ikke har hatt mistenkte eller bekreftede smittetilfeller på noen av selskapets skip.
- Dette er en kritisk viktig nasjonal dugnad, som vi støtter fullt ut og bidrar til på alle måter vi kan. Men det rammer også driften vår direkte og indirekte, og tvinger frem disse endringene, sier Skjeldam.
Stopp for av- og påstigninger
Han opplyser at nasjonale og lokale restriksjoner og karantenebestemmelser gjør det nå umulig å opprettholde den daglige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, som Hurtigruten har drevet siden 1893.Det blir vist til at flere av havnene har blant annet stengt muligheter for av- og påstigende passasjerer. Lokale og nasjonale karantenebestemmelser, kombinert med andre restriksjoner, gjør også bemanningssituasjonen på skipene svært krevende.
- Vi er i løpende dialog med regjeringen om hvordan vi nå ivaretar den aller mest samfunnskritiske delen av tjenestene, som kysten trenger gjennom den verste krisen. Vi har nå fått på plass en løsning med to skip for å sikre transport av lokalpassasjerer, i tillegg til gods, post, medisiner og andre varer som samfunnene langs kysten trenger, sier Skjeldam.
2900 permitterte
Hurtigruten har den siste uken permittert over 300 ansatte på sine kontorer i Norge og resten av verden, samt i den landbaserte virksomheten på Svalbard.Når Hurtigruten nå tar store deler av flåten ut av trafikk, blir ytterligere 2600 ansatte permittert, de langt fleste av dem mannskap på skipene.
- Vi har en tett dialog med de tillitsvalgte for å sikre en best mulig prosess. Vi har forståelse for at dette er en krevende situasjon for alle som nå berøres av permitteringene, sier Skjeldam.
Frykter konkurser
Mandag la norske myndigheter frem en krisepakke for norsk næringsliv. Hurtigruten har tidligere pekt på at krisepakken som ble presentert for næringslivet er en god start, men at tiltakene er for få og for lite fremtidsrettede.Blant Hurtigrutens forslag, er fritak fra skatter, avgifter og moms for å lette overgangen til en normalsituasjon, samt å sette Reisegarantifondet og Statens obligasjonsfond i stand til å levere langsiktige løsninger som sikrer likviditet.
- Vi jobber med hundrevis av små og mellomstore bedrifter i Norge. Alle trenger hjelp. Vi mener at tiltakene nå må konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt. Ellers vil vi se uopprettelig skade og konkurser som kunne vært unngått. Dette handler om titusenvis av arbeidsplasser, sier Skjeldam.
Vi jobber med hundrevis av små og mellomstore bedrifter i Norge. Alle trenger hjelp. Vi mener at tiltakene nå må konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt.
Publisert: 18.03.2020 19:09
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:54