MODO Ålesund foto Marius
NETTBUTIKK: Tobias Fjørtoft og Ingrid Ødegård ved sentrumsbutikken i Ålesund pakker ordrer fra nettbutikken. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Nett-oppsving for Modo

Etter tre å med fallende lønnsomhet, snudde Modo resultatet til pluss, og satte salgsrekord.

17.06.2021

I de stille månedene etter at koronakrisen kom i fjor, brukte klesforhandleren Modo tiden til å oppgradere nettbutikken sin. Det lønte seg.

I fjor stod netthandelen for rundt 25 prosent av inntektene til Modo, som også har fysiske butikker på Moa og i Ålesund sentrum.

Økt netthandel er hovedforklaringen på veksten til Modo-selskapet i fjor, og det er netthandel som er den delen av butikkdriften som vokser mest, sier avdelingsleder Marius Ryste hos Modo-butikken i Ålesund til NETT NO.

Modo as
Tall i mill. kroner20202019
Driftsinntekter33,029,3
Driftsresultat2,4-1,7
Resultat før skatt2,4-2,0

God sommer
Etter det første sjokket tok også handelen i butikkene seg kraftig opp, og i juni og juli 2020 solgte Modo langt mer i butikkene enn vanlig i de to sommermånedene.

– Det var nesten desemberstemning, sier Ryste.

Nå er han spent på årets sommermåneder og sier salget så langt ligger foran samme periode i fjor.

Bedre lønnsomhet
Økt salg på nett og god sommer i de fysiske butikkene er to av grunnene til å Modo snudde en fallende trend og gikk i pluss i fjor.

Den tredje grunnen er at selskapet har blitt mer nøye på fortjenesten når det avgjøres hvilke plagg som kjøpes inn. De satser også på å kjøpe inn mindre i første omgang og heller supplere med ekstra bestillinger etter hvert i sesongen, ifølge Ryste.

Modo har to eiere, Chris Holding (52 prosent) og Alexander Kobbevik (48 prosent). Chris Holding er eid 50/50 av Else Karin og Christer Aakernes.

Publisert: 17.06.2021 06:00

Sist oppdatert: 17.06.2021 04:42

Mer om