Nett-oppsving for Modo
Etter tre å med fallende lønnsomhet, snudde Modo resultatet til pluss, og satte salgsrekord.
I de stille månedene etter at koronakrisen kom i fjor, brukte klesforhandleren Modo tiden til å oppgradere nettbutikken sin. Det lønte seg.
I fjor stod netthandelen for rundt 25 prosent av inntektene til Modo, som også har fysiske butikker på Moa og i Ålesund sentrum.
Økt netthandel er hovedforklaringen på veksten til Modo-selskapet i fjor, og det er netthandel som er den delen av butikkdriften som vokser mest, sier avdelingsleder Marius Ryste hos Modo-butikken i Ålesund til NETT NO.
Les også
Modo as | ||
Tall i mill. kroner | 2020 | 2019 |
Driftsinntekter | 33,0 | 29,3 |
Driftsresultat | 2,4 | -1,7 |
Resultat før skatt | 2,4 | -2,0 |
God sommer
Etter det første sjokket tok også handelen i butikkene seg kraftig opp, og i juni og juli 2020 solgte Modo langt mer i butikkene enn vanlig i de to sommermånedene.
– Det var nesten desemberstemning, sier Ryste.
Nå er han spent på årets sommermåneder og sier salget så langt ligger foran samme periode i fjor.
Bedre lønnsomhet
Økt salg på nett og god sommer i de fysiske butikkene er to av grunnene til å Modo snudde en fallende trend og gikk i pluss i fjor.
Den tredje grunnen er at selskapet har blitt mer nøye på fortjenesten når det avgjøres hvilke plagg som kjøpes inn. De satser også på å kjøpe inn mindre i første omgang og heller supplere med ekstra bestillinger etter hvert i sesongen, ifølge Ryste.
Modo har to eiere, Chris Holding (52 prosent) og Alexander Kobbevik (48 prosent). Chris Holding er eid 50/50 av Else Karin og Christer Aakernes.
Publisert: 17.06.2021 06:00
Sist oppdatert: 17.06.2021 04:42