E136 romsdalen montasje skjermdump samferdselsløftet NHO 11
ROMSDALEN: E136 gjennom Romsdalen er mye brukt av tungtransporten og har blant annet behov for utbedringer av en rekke flaskehalser. Skjermfoto: NHO Samferdselsløftet
Nytt

NHO sine innspill til nasjonal transportplan

E136 i Romsdalen og Møreaksen på topp.

Marius Rosbach
19.09.2023

Denne uka legger NHO fram Samferdselsløftet, som er næringslivets sine forventninger til Nasjonal Transportplan (NTP) i perioden 2025-2036.

Det er ventet at regjeringa vil legge fram forslag til ny NTP neste vår.

- Satsing på veier som hjelper bedriftene til videre vekst, og som bygger opp under det å være en attraktiv region, er det viktigste i perioden som kommer, uttaler regiondirektør Espen Remme i NHO Møre og Romsdal i en pressemelding.

Eksportveien på topp
Fra NHO Møre og Romsdal er det E136 gjennom Romsdalen, også omtalt som eksportveien, som står øverst på prioriteringslista.

På strekningen som er lagt inn i porteføljen til selskapet Nye Veier, er det blant annet behov for utbedringer av flaskehalser.

Store deler av denne veien er langt unna å oppfylle dagens krav til standard. Det er unison enighet innad i fylket om at strekningen, omtalt som eksportveien, må prioriteres i Nye Veiers portefølje, heter det i uttalelsen fra NHO Møre og Romsdal.

– Vil nær halvere reisetiden
På 2. plass hos NHO i fylket står ny ferjefri E39 Ålesund-Molde – også omtalt som Møreaksen.

NHO mener reguleringsarbeidet på Ålesund-Ørskogfjellet må her må intensiveres og prioriteres på lik linje med den undersjøiske kryssingen av Romsdalsfjorden.

– Dette vil nær halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket og styrke Møre og Romsdal som bo- og arbeidsmarkedsregion, heter det i innspillet.

Vegsund-Breivika må vente
For andre halvdel av transportplanen 2031 til 2035 trekker NHO Møre og Romsdal fram Halsafjordsambandet, E39 Vegsund–Breivika og bro over Sulafjorden – også omtalt som Hafast – i tillegg til ny riksveg 15 over Strynefjellet.

– På generelt grunnlag vil NHO understreke betydningen av at fylkesveiene blir utviklet sammen med riksveinettet. Det er fylkesveiene som går der bedriftene er. Fergetilbudet gjennom åpning og frekvens er en del av dette veinettet, påpekes det i meldinga.

Les hele Samferdselsløftet fra NHO (ekstern lenke)

Publisert: 19.09.2023 13:36

Sist oppdatert: 19.09.2023 13:36

Mer om