Ny kraftig vekst for Sjoematkompaniet
VOKSER VIDERE: Daglig leder Tore Hovland i Sjømatkompaniet opplever fortsatt økt omsetning, men Fisketorget Delikatesse fikk et underskudd i fjor. 
Nytt

Ny kraftig vekst for Sjømatkompaniet

– Føler vi har funnet vår nisje, sier sjømatgründer fra Ålesund. Nå har de ekspandert til Oslo. 

Marius Rosbach
13.08.2020

Sjømatkompaniet fortsatte veksten i fjor med en økning i omsetningen på nær 60 prosent. Selskapet som gründer Tore Hovland var med å starte for drøyt fem år siden, nærmere seg allerede 200 millioner kroner i omsetning, viser årsrapporten for 2019 fra Brønnøysundregistrene.

I 2019 ble også lønnsomheten bedre og driftsmarginen var på nær fem prosent, etter et par år med mer marginale overskudd.

– Vi er stolte over både omsetning og resultat for 2019, og føler vi har funnet vår nisje og plass i fiskebransjen, forteller Hovland til NETT NO.

Både Sjømatkompaniet som driver engrossalg av fisk og sjømat, og Fisketorget Delikatesse i Ålesund sentrum opplever stor etterspørsel og vekst i inntektene (se tabell til høyre – under om du leser på mobil).

Lange køer ved Oslo-åpning

Seint i fjor høst åpnet de også Oslo-selskapet Havfruen Grorud Fisk, etter noenlunde samme konsept som Fisketorget i Ålesund.

Ifølge lokalavisa Groruddalen var det lange køer og god stemning da Grorud-senteret igjen fikk en skikkelig fiskebutikk. Den forrige fiskebutikken stengte dørene i fjor vår, og senterleder Jorunn Røed kunne fortelle at det hadde vært et stort savn.

Hovland vil vente med å uttale seg om omsetning og resultat her, til de har lagt bak seg et helt driftsår.

Økning i salget til dagligvarer

I 2018 ble de kåret til Årets Gaselle i Møre og Romsdal av Dagens Næringsliv. Det betyr at de har vært blant de raskest voksende bedriftene i fylket, og samtidig levert overskudd hele veien.

– Det er hardt arbeid, men siden den gang har vi egentlig fortsatt i samme bane. Etter hvert som får vi mer erfaring og spisser drifta, lærer vi mer om hva som gir best avkastning, forteller han.

I fjor opplevde de solid økning i salget til dagligvarer og butikker, samtidig ble det en nedgang i salget til hotell, restaurant og cateringmarkedet.



Underskudd i Fisketorget

2019-resultatet for Fisketorget Delikatesse endte for første gang med et lite underskudd. Det skyldes i stor grad satsingen på spisestedet Restaurant Vest ved Daaegården på Moa.

– Her har vi investert stort og venter at det vil gi avkastning i årene som kommer, forteller Hovland.

Fiskebutikken har imidlertid fortsatt veksten i omsetning. I fjor solgte de fisk og sjømat for mer enn 20 millioner kroner, ifølge årsrapporten for 2019.

Koronasvikt i år

Hovland påpeker samtidig at de i år har merket svikt i omsetningen til hoteller og restauranter, hvor mange har vært nødt til å stenge som følge av koronapandemien.

– Omtrent over natta måtte vi totalt omstille både hverdagen og hvordan vi drev våre virksomheter. Vi måtte nedbemanne fullstendig i Fisketorget Delikatesse, hvor vi valgte å holde fiskedisken åpen, samt være offensive på takeaway både i sentrum og på Moa, forteller han.

Sjømatkompaniet har ikke merket koronakrisa på samme måte, og Hovland er godt fornøyd med salget i sommer.

– Den har hittil vært over all forventing. Nordmenn som ferierer i Norge er flinke til å bruke lokale aktører, mener han.

Les også:




Etter hvert som får vi mer erfaring og spisser drifta, lærer vi mer om hva som gir best avkastning

Publisert: 13.08.2020 12:03

Sist oppdatert: 16.04.2021 09:12